Розробки уроків
Тема.
Загальна характеристика класу Павукоподібні
Цілі уроку:
А) навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів
життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до
середовища і способу життя;
Б) розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати,
аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити
висновки;
В) виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне
виховання, виховувати любов і повагу до природи.
Основні поняття і терміни: павуки, скорпіони, кліщі,
кутикула, хеліцери, ногощупальця, ловча сітка, голово груди, павутинні залози,
поза кишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун,
кліщовий енцефаліт.
Обладнання: відео матеріал, підручник, зошит
Тип уроку: комбінований
Методи роботи.
Самостійна, індивідуальна, проблемне питання, робота з підручником
Хід уроку
І Організаційний етап
ІІ Актуалізація
опорних знань
1.
Вправа «Так чи ні»
1.
Тіло
ракоподібних складається з головогрудей і черевця (так).
2.
У
ракоподібних 5 пар ходильних ніг (так).
3.
Кровоносна
система річкового рака замкненого типу (ні).
4.
Міцності
кутикулі надає хітин (так).
5.
Порожнина
тіла ракоподібних – міксоцель і заповнена водою (ні).
6.
Зелені залози
– це органи виділення ракоподібних (так).
7.
Відділ
Членистоногі називається так тому, що їх тіло поділене на сегменти (ні).
8.
За типом
живлення річкові раки – хижаки (ні).
9.
На голово
грудях є дві пари вусиків, органи чуття, ногощелепи, складні очі (так).
10.
Очі розміщені нерухому (ні).
11.
На перших 3-х
парах ходильних ніг є клешні (так).
12.
Якщо рак втрачає клешню, то на її місці виростає
нова (так).
Метод «Взаємоперевірка». Учні обмінюються зошитами і
оцінюють один одного.
Індивідуальні завдання
Картка
Продовжіть речення:
· Ракоподібні переважно мешкають …
· Додаткової міцності панциру надає …
· До органів травної системи рака належать …
· Тип розвитку річкового рака …
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з
вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в
інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм
поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато
міфів і легенд про цих тварин. Належать вони до класу… а до якого підкаже вам
загадка … Павукоподібні.
Відгадайте загадку:
Не руками снувалося,
Не руками і ткалося,
Десь далеко вродилося,
У куточку вмостилося.
Сидить злодій тихо-тихо,
Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Питаннями
сьогоднішнього нашого уроку переймається наука – арахнологія (від грецького
«арахна» - павук)
Про цих
тварин існує давня легенда. За цією легендою, уміння ткати павутину вони
успадкували від Арахни, лідійської дівчини, яка наважилася викликати саму Афіну
на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня
перетвопила її на павука. У Греції павук
так і називається Арахна, а наукова назва цього класу – Арахніди.
Арахноло́гія (грец. αραχνη — павук і λογος — слово, вчення) — галузь зоології, що вивчає
павукоподібних.
Загальна характеристика класу (бесіда, розповідь)
70 000 видів ( в Україні- понад 4 тис.)
Довжина тіла від 0,1 мм до 17 см
Більшість мають отруйні залози
Поширені по всьому світу.
Павукоподібні
– лише наземні членистоногі.
За типом
живлення – хижаки та паразити.
Цікаві
факти про павуків:
ü
Укус павука
каракурта або Чорної Вдови є смертельним. Дія його отрути перевищує в 15 разів
отрута гримучої змії. Проте його поширення по тілу людини можна і зупинити,
якщо протягом 1 хвилини після укусу припекти його.
ü
Найдавніша
павутина налічує більше 100 млн. років і була знайдена в застиглому бурштині.
ü
Павутину до
цих пір не вдається відтворити в лабораторії.
ü
Самка павука
може відкласти яйця, навіть не будучи запліднена.
ü
Деякі павуки
можуть жити понад 30 років.
ü
Тарантул
здатний прожити без їжі 2,5роки.
ü
Якщо б
спроектувати павутину, яка в обхваті зможе огорнути землю в районі екватору, то
її вага буде приблизно 350грам.
1.
Особливості зовнішньої будови і покривів
Відділи тіла та
покриви
Тіло павука-хрестовика різко
поділене на головогруди й черевце. Головогруди з розташованими на них
хеліцерами, ногощупальцями (педипальпами) та ходильними ніжками (чотири пари)
як правило менші за черевце, спереду звужені й притуплені, черевце
яйцеподібне.)Хеліцери короткі, на їхніх кінцях відкриваються протоки отруйної
залози. Хеліцерами павук захоплює й убиває здобич, захищається від ворогів,
розрізає нитки павутини. (слайд 8)Ногощупальці схожі на кінцівки, але коротші
та мають один кігтик і волоски, що служать для проціджування рідкої їжі. У
статевозрілих самців ногощупальці видозмінені у зв’язку зі статевою функцією,
їхні кінцеві членики перетворені в копулятивні органи, зазвичай дуже складно
влаштовані.
4 пари – це
ходильні ноги.
Покриви.
У
павукоподібних вони несуть відносно тонку хітинову кутикулу,
під якою знаходиться гіподерма і базальна
мембрана. Кутикула
охороняє організм від втрати
вологи при випаровуванні, тому павукоподібні заселили найзасушливіші
райони земної кулі. Міцність кутикулі
надають білки, інкрустуючи хітин.
На черевці
кінцівки перетворились на павутинні бородавки (3 пари), на верхівках яких
відкриваються протоки павутинних залоз. Вони виділяють рідину, яка на повітрі
швидко застигає у вигляді павутинної нитки.
Учитель. Яка
ж технологія будови павутини. Про це нам розповість учениця
Повідомлення
учня(слайд 10)
У кожного павука своя “технологія виробництва”.
Павук-хрестовик завжди починає з будівництва трикутної або чотирикутної рами –
основи майбутньої пастки. Після цього прокладає кілька ниток, що перетинаються
в центрі рами, а потім тягне від центра
близько 30 радіальних ниток. На них він кладе допоміжну спіральну нитку.
Ловильна спіраль покривається липким павутинним секретом і замінює допоміжну
нитку, яку павук відкушує частинами й викидає.
Дуже цікаво спостерігати, як хрестовик з¢єднує павутиною дві точки. Коли відстань невелика, павук кидає в ціль
клейкий клубочок з ниткою, кінець якої тримає, або переповзає туди, тягнучи за
собою закріплену в першому пункті нитку. Інколи він спускається по довгій нитці
й, гойдаючись під вітром, чіпляється де потрібно. А буває, що випускає кілька
павутин і спокійно чекає, поки вітер їх не приклеїть.
(слайд 11)Готові сіті, що нагадують
неправильної форми колесо із спицями діаметром до 0,5 м , мають близько 120 тис.
липких вузликів. Хрестовик або висить у центрі павутини, або ховається десь
збоку, і тоді його з¢єднує з пасткою сигнальна нитка. Як тільки комаха
потрапляє в пастку, “телефон” негайно повідомляє мисливця. Павук реагує лише на
коливання певної сили і амплітуди, які виникають від тремтіння в павутині його
звичайних жертв.
Внутрішній
стан павука дуже часто відображається на плетенні павутини. Якщо він починає
плести під час дощу, значить скоро буде ясна погода. Якщо павутина плететься в
південному напрямку – необхідно чекати підвищення температури, а якщо у
північному – буде похолодання. Коли павук зменшує розміри павутини або розриває
основні її нитки – буде вітряно.
Вчені з¢ясували, що візерунок павутини також змінюється, якщо на павука крапнути
краплю крові отруєної людини. Тобто, за формою павутини можна поставити діагноз
і своєчасно почати лікувати хворобу. Існує, навіть, атлас, в якому зображено
малюнки павутини, збудованої павуком-хрестовиком під впливом різноманітних
отруйних речовин
Особливості внутрішньої будови та процесів
Травна і
дихальна системи
Травна система:
1.
Складається з
передньої, середньої і задньої кишки.
2.
Починається
ротовим отвором, який переходить у глотку із сильними м’язами. У глотку відкриваються протоки травних залоз
(печінки і слинних залоз). Глотка переходить у кишечник з численними сліпими
відростками, які збільшують його поверхню і сприяють кращому всмоктуванню
поживних речовин.
3.
()Травлення
позакишкове. Павук вводить травні соки у тіло жертви. Коли її внутрішні органи
перетравляться до напіврідкого стану, він висмоктує їх.
Дихальна система:
1.
Органи
дихання павукоподібних – легені і трахеї.
2.
Легені відкриваються назовні на нижньому боці черевця. Вони нагадують
заглиблені всередину тіла зябра. Легеневі мішки є більш примітивними структурами.
Вважається, що вони виникли в результаті видозміни черевних кінцівок в процесі
освоєння наземного способу життя предками павукоподібних. Легеневий мішок у
сучасних павукоподібних є поглиблення в тілі, його стінки утворюють численні
листоподібні пластинки з великими лакунами, заповненими гемолімфою. Через тонкі стінки пластинок відбувається газообмін між гемолімфою і повітрям, що поступає в легеневий мішок через отвори дихальців.
3.
Трахеї – це
заповнені повітрям трубочки, що пронизують усе тіло та підходять до всіх
внутрішніх органів, де відбувається газообмін.
Кровоносна система:
1.
Не замкненого
типу.
2.
Серце
розташоване на спинному боці черевця. Від нього відходять судини.
Видільна система
Складається з
кількох пар замкнених між собою трубочок – мальпігієвих судин, які розміщені у
порожнині тіла. Вони є виростами кишки з яких продукти життєдіяльності
потрапляють у кишечник.
Статева система
1.
Павуки
роздільностатеві тварини, характерне явище статевого диморфізму. Самці
дрібніші, черевце менше від головогрудей, а у самок навпаки – черевце значно
більше головогрудей і має яйцеподібну форму.
2.
У самок
представлена яєчниками і яйцепроводом
3.
У самців –
сім’янником і сім’япроводом.
4.
Зазвичай, самець менший за самку, і часто після
спаровування поїдається нею. Запліднення внутрішнє. Яйця самки відкладають до заздалегідь виготовленого з павутини кокона.
Навесні з нього виходять маленькі павучки, схожі на дорослих особин (розвиток -
прямий).
5.
У самців існують різні способи
демонстрації жіночій особині того, що він зацікавлений у паруванні. Самці
деяких видів пропонують подарунок, інші «грають» ногами на ловчій мережі самки,
а деякі виконують танець. Якщо сигнали правильні і самка готова до
спаровування, вона дозволяє кавалеру наблизитися.
6.
()Багато
видів павуків піклуються про потомство: охороняють кокон, доглядають за
павуками, що вийшли із яєць.
7.
Розселення молоді відбувається за допомогою
павутин, які підхоплюють-ся вітром і переносяться на значні відстані.
Нервова система та органи чуття:
1.
Складається з
головного мозку, що утворився внаслідок злиття гангліїв і черевного нервового
ланцюжка, ганглії якого зливаються і утворюють підглоткову нервову масу.
2.
Гангліі черевного нервового
ланцюжка часто концентруються,
утворюючи більш-менш виражену
гангліозну масу. У косариків і
кліщів всі ганглії зливаються,
утворюючи кільце навколо стравоходу, проте у скорпіонів зберігається
виражений черевний ланцюжок гангліїв.
3.
Із органів чуттів найкраще розвинений дотик
4.
На передній опуклій лобовій частини
головогрудей знаходяться очі. Їх може бути 8, 6 рідко 2, розташовані
зазвичай у два прямих або вигнутих ряди.
Очі прості,
двох видів: середня пара передніх очей, так званих лобових або головних,
забезпечена особливою сітківкою і акомодаційнійним апаратом, інші очі
називаються додатковими (середні, задні, тім'яні) і мають внутрішній
відображаючий шар.
Бічні
очі зближені по три і розташовані на рогоподібних відростках.
5.
Органами
дотику слугують педипальпи та щетинки на тілі.
6.
Павуки відчувають запахи за допомогою
спеціальних чутливих волосків, розташованих на ногах. Смакові відчуття у павука
у роті відсутні. Павук відчуває чи їстівна його здобич за допомогою хімічно чутливих
волосків, розташованих на ногах.
Які є органи чуття? (
V. Узагальнення і систематизація знань
Бесіда
1.
Назвіть
спільні та відмінні риси Ракоподібних та Павукоподібних тварин.
2.
З яких
відділів складається тіло Павукоподібних тварин, які особливості зовнішньої
будови мають ці тварини.
3.
Який тип
скелету мають Павукоподібні? Яких пристосувань набули у зв’язку з життям у
наземно-повітряному середовищі?
4.
Які кінцівки
мають Павукоподібні тварини? Скільки з них ходильних?
5.
Яка спільна
риса всіх Павукоподібних тварин?
6.
Які
особливості будови нервової системи та органів чуттів мають Павукоподібні?
7.
Назвіть
переваги та недоліки позакишкового травлення?
8.
Які ознаки
будови Павукоподібних дають змогу вченим віднести їх до типу Членистоногі.
VІ. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
· Чи досягли ми поставленої мети?
· Чи змінилося ваше ставлення до Павукоподібних?
VІІ. Домашнє
завдання
Тема. Прямолінійний рівномірний рух. Швидкість руху
Мета уроку:
Навчальна. Сформувати знання про
рівномірний рух та поняття швидкість.
Розвивальна. Розвивати вміння
встановлювати зв'язки між величинами швидкості та пройденим шляхом.
Виховна. Виховувати самостійність
прищеплювати бажання удосконалюватися.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, картки завдань
Методи роботи. Самостійна, індивідуальна, проблемне
питання, робота з підручником
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА
ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА
ВМІНЬ
1. Дайте визначення механічного руху.
Наведіть приклади.
2. Що таке тіло відліку?
3. Що таке система відліку?
4. Що називають матеріальною точкою
5. У яких випадках тіло, що рухається, можна розглядати як матеріальну
точку?
6. Дайте визначення траєкторії руху.
7. Що таке шлях? Назвіть одиниці шляху
8. Наведіть приклади прямолінійного та криволінійного рухів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Якщо поїзд за 3 години пройшов 270 км і при цьому не
гальмував і не розганявся, це означає, що він проїжджав 90 км щогодини. Тобто
швидкість його руху становила 90
км за годину.
У цих прикладах ми вважали, що
автомобіль і поїзд рухалися так, що за будь-які рівні проміжки часу вони
проходили однакові шляхи. Такий рух називають рівномірним
Рівномірний рух — це механічний рух, у ході якого за
будь-які рівні інтервали часу тіло проходить однаковий шлях.
Сподіваємося, що вам неважко визначити,
наприклад, швидкість рівномірного руху пішохода, який пройшов 30 м за 20 с. З курсу
математики вам добре відомо, що для цього слід шлях, який подолав пішохід (l = 30 м ), поділити на час руху пішохода (t = 20 с).
Швидкість рівномірного руху — це фізична величина, що
дорівнює відношенню шляху, який пройшло тіло, до інтервалу часу, протягом якого
цей шлях був пройдений.
Швидкість руху зазвичай позначають
символом v (ве).
Одиниця швидкості руху в СІ — метр на секунду:
— дорівнює
швидкості такого рівномірного руху, під час якого тіло за 1 с долає шлях 1 м .
Значення швидкості руху може бути подано не тільки в
метрах на секунду, але й в інших одиницях.
Швидкість руху можна вимірювати й у
Приладом для вимірювання швидкості руху
слугує спідометр.
Окрім значення швидкість руху має й
напрямок. (Слайд 16)
Напрямок і значення швидкості руху тіла залежать від
того, відносно якого тіла розглядають рух.
Уявіть, що ви сидите у вагоні потяга,
який прямує на схід (рис.1). Потяг проїжджає повз станції зі швидкістю . У цей
час стюард іде вагоном зі швидкістю
рухаючись проти руху потяга.
Як ви вважаєте, чи однаковою буде
швидкість руху стюарда для вас і для людини на пероні? Звісно, ні! Для вас
стюард рухається на захід зі швидкістю , а для людини на пероні стюард разом із
поїздом рухається на схід зі швидкістю .
Рис.1
Обчислення шляху й часу руху.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
1. Який рух називають рівномірним?
Наведіть приклади.
2. Як знайти швидкість рівномірного руху
тіла?
3. Назвіть одиниці швидкості руху.
4. Як обчислити шлях, пройдений тілом,
якщо відомі швидкість його руху та час руху?
5. Як обчислити час руху, якщо відомі шлях
і швидкість руху тіла?
Розв’язування задач
1. Переведіть в
2. Переведіть в
3. Швидкість ковзаняра може досягати 50 . Чи зможе він обігнати коня, що скаче
риссю зі швидкістю 3,5?
4.
Турист ішов 20 хв зі швидкістю 5,4 . Який шлях він пройшов за цей час?
5. Поїзд
рухаючись рівномірно, пройшов міст за 2 хв. Яка швидкість поїзда, якщо довжина
моста дорівнює 360 м ?
6. Один
автомобіль, рухаючись рівномірно зі швидкістю 16 проїхав тунель за 30 с, а інший
автомобіль, рухаючись рівномірно, проїхав той самий тунель за 24 с. Яка
швидкість другого автомобіля?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VIІ. Домашнє завдання
Використана література
Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г.
Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С.
О. Довгого. — X. : Вид-во «Ранок», 2015. - 268 с. : іл., фот.
Виховний захід “Географічні вітрила” (6-7 класи)
Тема.
Загальна характеристика класу Павукоподібні
Цілі уроку:
А) навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів
життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до
середовища і способу життя;
Б) розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати,
аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити
висновки;
В) виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне
виховання, виховувати любов і повагу до природи.
Основні поняття і терміни: павуки, скорпіони, кліщі,
кутикула, хеліцери, ногощупальця, ловча сітка, голово груди, павутинні залози,
поза кишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун,
кліщовий енцефаліт.
Обладнання: відео матеріал, підручник, зошит
Тип уроку: комбінований
Методи роботи.
Самостійна, індивідуальна, проблемне питання, робота з підручником
Хід уроку
І Організаційний етап
ІІ Актуалізація
опорних знань
1.
Вправа «Так чи ні»
1.
Тіло
ракоподібних складається з головогрудей і черевця (так).
2.
У
ракоподібних 5 пар ходильних ніг (так).
3.
Кровоносна
система річкового рака замкненого типу (ні).
4.
Міцності
кутикулі надає хітин (так).
5.
Порожнина
тіла ракоподібних – міксоцель і заповнена водою (ні).
6.
Зелені залози
– це органи виділення ракоподібних (так).
7.
Відділ
Членистоногі називається так тому, що їх тіло поділене на сегменти (ні).
8.
За типом
живлення річкові раки – хижаки (ні).
9.
На голово
грудях є дві пари вусиків, органи чуття, ногощелепи, складні очі (так).
10.
Очі розміщені нерухому (ні).
11.
На перших 3-х
парах ходильних ніг є клешні (так).
12.
Якщо рак втрачає клешню, то на її місці виростає
нова (так).
Метод «Взаємоперевірка». Учні обмінюються зошитами і
оцінюють один одного.
Індивідуальні завдання
Картка
Продовжіть речення:
· Ракоподібні переважно мешкають …
· Додаткової міцності панциру надає …
· До органів травної системи рака належать …
· Тип розвитку річкового рака …
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з
вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в
інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм
поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато
міфів і легенд про цих тварин. Належать вони до класу… а до якого підкаже вам
загадка … Павукоподібні.
Відгадайте загадку:
Не руками снувалося,
Не руками і ткалося,
Десь далеко вродилося,
У куточку вмостилося.
Сидить злодій тихо-тихо,
Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Питаннями
сьогоднішнього нашого уроку переймається наука – арахнологія (від грецького
«арахна» - павук)
Про цих
тварин існує давня легенда. За цією легендою, уміння ткати павутину вони
успадкували від Арахни, лідійської дівчини, яка наважилася викликати саму Афіну
на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня
перетвопила її на павука. У Греції павук
так і називається Арахна, а наукова назва цього класу – Арахніди.
Арахноло́гія (грец. αραχνη — павук і λογος — слово, вчення) — галузь зоології, що вивчає
павукоподібних.
Загальна характеристика класу (бесіда, розповідь)
70 000 видів ( в Україні- понад 4 тис.)
Довжина тіла від
Більшість мають отруйні залози
Поширені по всьому світу.
Павукоподібні
– лише наземні членистоногі.
За типом
живлення – хижаки та паразити.
Цікаві
факти про павуків:
ü
Укус павука
каракурта або Чорної Вдови є смертельним. Дія його отрути перевищує в 15 разів
отрута гримучої змії. Проте його поширення по тілу людини можна і зупинити,
якщо протягом 1 хвилини після укусу припекти його.
ü
Найдавніша
павутина налічує більше 100 млн. років і була знайдена в застиглому бурштині.
ü
Павутину до
цих пір не вдається відтворити в лабораторії.
ü
Самка павука
може відкласти яйця, навіть не будучи запліднена.
ü
Деякі павуки
можуть жити понад 30 років.
ü
Тарантул
здатний прожити без їжі 2,5роки.
ü
Якщо б
спроектувати павутину, яка в обхваті зможе огорнути землю в районі екватору, то
її вага буде приблизно 350грам.
1.
Особливості зовнішньої будови і покривів
Відділи тіла та
покриви
Тіло павука-хрестовика різко
поділене на головогруди й черевце. Головогруди з розташованими на них
хеліцерами, ногощупальцями (педипальпами) та ходильними ніжками (чотири пари)
як правило менші за черевце, спереду звужені й притуплені, черевце
яйцеподібне.)Хеліцери короткі, на їхніх кінцях відкриваються протоки отруйної
залози. Хеліцерами павук захоплює й убиває здобич, захищається від ворогів,
розрізає нитки павутини. (слайд 8)Ногощупальці схожі на кінцівки, але коротші
та мають один кігтик і волоски, що служать для проціджування рідкої їжі. У
статевозрілих самців ногощупальці видозмінені у зв’язку зі статевою функцією,
їхні кінцеві членики перетворені в копулятивні органи, зазвичай дуже складно
влаштовані.
4 пари – це
ходильні ноги.
Покриви.
У
павукоподібних вони несуть відносно тонку хітинову кутикулу,
під якою знаходиться гіподерма і базальна
мембрана. Кутикула
охороняє організм від втрати
вологи при випаровуванні, тому павукоподібні заселили найзасушливіші
райони земної кулі. Міцність кутикулі
надають білки, інкрустуючи хітин.
На черевці
кінцівки перетворились на павутинні бородавки (3 пари), на верхівках яких
відкриваються протоки павутинних залоз. Вони виділяють рідину, яка на повітрі
швидко застигає у вигляді павутинної нитки.
Учитель. Яка
ж технологія будови павутини. Про це нам розповість учениця
Повідомлення
учня(слайд 10)
У кожного павука своя “технологія виробництва”.
Павук-хрестовик завжди починає з будівництва трикутної або чотирикутної рами –
основи майбутньої пастки. Після цього прокладає кілька ниток, що перетинаються
в центрі рами, а потім тягне від центра
близько 30 радіальних ниток. На них він кладе допоміжну спіральну нитку.
Ловильна спіраль покривається липким павутинним секретом і замінює допоміжну
нитку, яку павук відкушує частинами й викидає.
Дуже цікаво спостерігати, як хрестовик з¢єднує павутиною дві точки. Коли відстань невелика, павук кидає в ціль
клейкий клубочок з ниткою, кінець якої тримає, або переповзає туди, тягнучи за
собою закріплену в першому пункті нитку. Інколи він спускається по довгій нитці
й, гойдаючись під вітром, чіпляється де потрібно. А буває, що випускає кілька
павутин і спокійно чекає, поки вітер їх не приклеїть.
(слайд 11)Готові сіті, що нагадують
неправильної форми колесо із спицями діаметром до
Внутрішній
стан павука дуже часто відображається на плетенні павутини. Якщо він починає
плести під час дощу, значить скоро буде ясна погода. Якщо павутина плететься в
південному напрямку – необхідно чекати підвищення температури, а якщо у
північному – буде похолодання. Коли павук зменшує розміри павутини або розриває
основні її нитки – буде вітряно.
Вчені з¢ясували, що візерунок павутини також змінюється, якщо на павука крапнути
краплю крові отруєної людини. Тобто, за формою павутини можна поставити діагноз
і своєчасно почати лікувати хворобу. Існує, навіть, атлас, в якому зображено
малюнки павутини, збудованої павуком-хрестовиком під впливом різноманітних
отруйних речовин
Особливості внутрішньої будови та процесів
Травна і
дихальна системи
Травна система:
1.
Складається з
передньої, середньої і задньої кишки.
2.
Починається
ротовим отвором, який переходить у глотку із сильними м’язами. У глотку відкриваються протоки травних залоз
(печінки і слинних залоз). Глотка переходить у кишечник з численними сліпими
відростками, які збільшують його поверхню і сприяють кращому всмоктуванню
поживних речовин.
3.
()Травлення
позакишкове. Павук вводить травні соки у тіло жертви. Коли її внутрішні органи
перетравляться до напіврідкого стану, він висмоктує їх.
Дихальна система:
1.
Органи
дихання павукоподібних – легені і трахеї.
2.
Легені відкриваються назовні на нижньому боці черевця. Вони нагадують
заглиблені всередину тіла зябра. Легеневі мішки є більш примітивними структурами.
Вважається, що вони виникли в результаті видозміни черевних кінцівок в процесі
освоєння наземного способу життя предками павукоподібних. Легеневий мішок у
сучасних павукоподібних є поглиблення в тілі, його стінки утворюють численні
листоподібні пластинки з великими лакунами, заповненими гемолімфою. Через тонкі стінки пластинок відбувається газообмін між гемолімфою і повітрям, що поступає в легеневий мішок через отвори дихальців.
3.
Трахеї – це
заповнені повітрям трубочки, що пронизують усе тіло та підходять до всіх
внутрішніх органів, де відбувається газообмін.
Кровоносна система:
1.
Не замкненого
типу.
2.
Серце
розташоване на спинному боці черевця. Від нього відходять судини.
Видільна система
Складається з
кількох пар замкнених між собою трубочок – мальпігієвих судин, які розміщені у
порожнині тіла. Вони є виростами кишки з яких продукти життєдіяльності
потрапляють у кишечник.
Статева система
1.
Павуки
роздільностатеві тварини, характерне явище статевого диморфізму. Самці
дрібніші, черевце менше від головогрудей, а у самок навпаки – черевце значно
більше головогрудей і має яйцеподібну форму.
2.
У самок
представлена яєчниками і яйцепроводом
3.
У самців –
сім’янником і сім’япроводом.
4.
Зазвичай, самець менший за самку, і часто після
спаровування поїдається нею. Запліднення внутрішнє. Яйця самки відкладають до заздалегідь виготовленого з павутини кокона.
Навесні з нього виходять маленькі павучки, схожі на дорослих особин (розвиток -
прямий).
5.
У самців існують різні способи
демонстрації жіночій особині того, що він зацікавлений у паруванні. Самці
деяких видів пропонують подарунок, інші «грають» ногами на ловчій мережі самки,
а деякі виконують танець. Якщо сигнали правильні і самка готова до
спаровування, вона дозволяє кавалеру наблизитися.
6.
()Багато
видів павуків піклуються про потомство: охороняють кокон, доглядають за
павуками, що вийшли із яєць.
7.
Розселення молоді відбувається за допомогою
павутин, які підхоплюють-ся вітром і переносяться на значні відстані.
Нервова система та органи чуття:
1.
Складається з
головного мозку, що утворився внаслідок злиття гангліїв і черевного нервового
ланцюжка, ганглії якого зливаються і утворюють підглоткову нервову масу.
2.
Гангліі черевного нервового
ланцюжка часто концентруються,
утворюючи більш-менш виражену
гангліозну масу. У косариків і
кліщів всі ганглії зливаються,
утворюючи кільце навколо стравоходу, проте у скорпіонів зберігається
виражений черевний ланцюжок гангліїв.
3.
Із органів чуттів найкраще розвинений дотик
4.
На передній опуклій лобовій частини
головогрудей знаходяться очі. Їх може бути 8, 6 рідко 2, розташовані
зазвичай у два прямих або вигнутих ряди.
Очі прості,
двох видів: середня пара передніх очей, так званих лобових або головних,
забезпечена особливою сітківкою і акомодаційнійним апаратом, інші очі
називаються додатковими (середні, задні, тім'яні) і мають внутрішній
відображаючий шар.
Бічні
очі зближені по три і розташовані на рогоподібних відростках.
5.
Органами
дотику слугують педипальпи та щетинки на тілі.
6.
Павуки відчувають запахи за допомогою
спеціальних чутливих волосків, розташованих на ногах. Смакові відчуття у павука
у роті відсутні. Павук відчуває чи їстівна його здобич за допомогою хімічно чутливих
волосків, розташованих на ногах.
Які є органи чуття? (
V. Узагальнення і систематизація знань
Бесіда
1.
Назвіть
спільні та відмінні риси Ракоподібних та Павукоподібних тварин.
2.
З яких
відділів складається тіло Павукоподібних тварин, які особливості зовнішньої
будови мають ці тварини.
3.
Який тип
скелету мають Павукоподібні? Яких пристосувань набули у зв’язку з життям у
наземно-повітряному середовищі?
4.
Які кінцівки
мають Павукоподібні тварини? Скільки з них ходильних?
5.
Яка спільна
риса всіх Павукоподібних тварин?
6.
Які
особливості будови нервової системи та органів чуттів мають Павукоподібні?
7.
Назвіть
переваги та недоліки позакишкового травлення?
8.
Які ознаки
будови Павукоподібних дають змогу вченим віднести їх до типу Членистоногі.
VІ. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
· Чи досягли ми поставленої мети?
· Чи змінилося ваше ставлення до Павукоподібних?
VІІ. Домашнє
завдання
Тема. Прямолінійний рівномірний рух. Швидкість руху
Мета уроку:
Навчальна. Сформувати знання про
рівномірний рух та поняття швидкість.
Розвивальна. Розвивати вміння
встановлювати зв'язки між величинами швидкості та пройденим шляхом.
Виховна. Виховувати самостійність
прищеплювати бажання удосконалюватися.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, картки завдань
Методи роботи. Самостійна, індивідуальна, проблемне
питання, робота з підручником
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА
ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА
ВМІНЬ
1. Дайте визначення механічного руху.
Наведіть приклади.
2. Що таке тіло відліку?
3. Що таке система відліку?
4. Що називають матеріальною точкою
5. У яких випадках тіло, що рухається, можна розглядати як матеріальну
точку?
6. Дайте визначення траєкторії руху.
7. Що таке шлях? Назвіть одиниці шляху
8. Наведіть приклади прямолінійного та криволінійного рухів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Якщо поїзд за 3 години пройшов
У цих прикладах ми вважали, що
автомобіль і поїзд рухалися так, що за будь-які рівні проміжки часу вони
проходили однакові шляхи. Такий рух називають рівномірним
Рівномірний рух — це механічний рух, у ході якого за
будь-які рівні інтервали часу тіло проходить однаковий шлях.
Сподіваємося, що вам неважко визначити,
наприклад, швидкість рівномірного руху пішохода, який пройшов
Швидкість рівномірного руху — це фізична величина, що
дорівнює відношенню шляху, який пройшло тіло, до інтервалу часу, протягом якого
цей шлях був пройдений.
Швидкість руху зазвичай позначають
символом v (ве).
Одиниця швидкості руху в СІ — метр на секунду:
— дорівнює
швидкості такого рівномірного руху, під час якого тіло за 1 с долає шлях
Значення швидкості руху може бути подано не тільки в
метрах на секунду, але й в інших одиницях.
Швидкість руху можна вимірювати й у
Приладом для вимірювання швидкості руху
слугує спідометр.
Окрім значення швидкість руху має й
напрямок. (Слайд 16)
Напрямок і значення швидкості руху тіла залежать від
того, відносно якого тіла розглядають рух.
Уявіть, що ви сидите у вагоні потяга,
який прямує на схід (рис.1). Потяг проїжджає повз станції зі швидкістю . У цей
час стюард іде вагоном зі швидкістю
рухаючись проти руху потяга.
Як ви вважаєте, чи однаковою буде
швидкість руху стюарда для вас і для людини на пероні? Звісно, ні! Для вас
стюард рухається на захід зі швидкістю , а для людини на пероні стюард разом із
поїздом рухається на схід зі швидкістю .
Рис.1
Обчислення шляху й часу руху.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
1. Який рух називають рівномірним?
Наведіть приклади.
2. Як знайти швидкість рівномірного руху
тіла?
3. Назвіть одиниці швидкості руху.
4. Як обчислити шлях, пройдений тілом,
якщо відомі швидкість його руху та час руху?
5. Як обчислити час руху, якщо відомі шлях
і швидкість руху тіла?
Розв’язування задач
1. Переведіть в
2. Переведіть в
3. Швидкість ковзаняра може досягати 50 . Чи зможе він обігнати коня, що скаче
риссю зі швидкістю 3,5?
4.
Турист ішов 20 хв зі швидкістю 5,4 . Який шлях він пройшов за цей час?
5. Поїзд
рухаючись рівномірно, пройшов міст за 2 хв. Яка швидкість поїзда, якщо довжина
моста дорівнює
6. Один
автомобіль, рухаючись рівномірно зі швидкістю 16 проїхав тунель за 30 с, а інший
автомобіль, рухаючись рівномірно, проїхав той самий тунель за 24 с. Яка
швидкість другого автомобіля?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VIІ. Домашнє завдання
Використана література
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів із географії, розвивати творчі здібності учнів; виховувати колективізм; формувати національну свідомість.
Фізика в професіях
8 клас
Ведучий 1:
У світі дуже багато різних професій, і кожна цікава по-своєму. Ким стати, яку професію обрати? Це питання задає собі кожен учень. Ми сподіваємось, що у виборі професії вам в якійсь мірі допоможе і сьогоднішній захід.
Ведучий 2:
Фізика - фундаментальна наука. Фізичні закони і явища лежать в основі практично всіх сфер діяльності людини. Сьогодні потрібні не просто фахівці, а професіонали своєї справи.
Ведучий 1:
Люди, здатні не тільки виконувати певну роботу, але і підходити до неї творчо, розуміти суть технологічних процесів. Мета нашого заходу: показати яке велике значення має фізика у виборі майбутньої професії.
Ведучий 2:
Ми проведемо наш захід в формі ділової гри. В якій братимуть участь
дві команди: «Юнаки» і «Дівчата».
Попросимо наших гостей взяти на себе обов'язки журі.
А уболівальників попросимо бути активними помічниками для команд.
Ведучий 1:
Перший етап «Все професії потрібні, всі професії важливі!».
Командам задаються питання. Вірна відповідь оцінюється 1 балом.
Ведучий 2:
Фізика в професії кухаря.
Дайте повару продукти:
М'ясо птиці, сухофрукти,
Рис, картоплю ... І тоді
Смачно буде на столі.
Ведучий 1:
Хто знає правильну відповідь піднімайте руку
Ведучий 2:
1. Чому ручки сковорідок і каструль роблять з дерева або пластмаси?
(Дерево і пластмаса є поганими
провідниками тепла, а метал - хорошим. щоб
не обпектися)
Ведучий 1:
2. Яке явище підказує нам, що ми зайшли в кондитерський магазин, якщо
нам закрити очі?
(Явище дифузії)
Ведучий 2:
3. З якою метою в стакан кладуть ложечку, коли наливають окріп?
(Металева ложечка - прекрасний провідник тепла. Вона
поглинає велику кількість теплоти, яке повинно
бути повідомлено склу склянки. Тому стакан з
ложечкою нагрівається не так швидко і сильно.)
Ведучий 1:
4. Чому хороший кухар користується гострим ножем?
(Гострою ніж має меншу площу і, відповідно,
тиск, що створюється рукою, збільшується і легше руйнує
матеріал)
Ведучий 2:
Фізика в професії водія.
Вміло він веде машину -
За кермом не перший рік!
Злегка скачуть тугі шини,
Містом котить як мужик!.
Ведучий 1:
1. Чому не можна перебігати дорогу перед транспортом?
(Будь-яке рухоме тіло не можна миттєво зупинити через прояви інерції)
каструлі, що дозволить отримати виграш у часі)
Ведучий 2:
2.Коли вигідніше заправити машину: рано вранці або вдень?
(Рано вранці, тому що прохолодно, а бензин при охолодженні
стискається сильніше і в бак його вміститься більше).
Ведучий 1:
3. Для чого радіатори автомобілів взимку одягають утеплювальний чохол?
(Чохол є теплоізолятором. Він оберігає
двигун від переохолодження)
Ведучий 2:
4. Для чого потрібен пасок безпеки в автомобілі?
(Для того ,щоб при раптовому гальмуванні людина не вибила головою лобове скло, оскільки вона продовжує рух за інерцією)
Ведучий 1:
Фізика в професії рибалки.
Рибалка -професія морська.
Треба витримку й сачка.
Кожен знає як ловить,
І навігацію включить.
Ведучий 2:
1. Яка властивість світла допомагає морякам користуватись перископом?
(Відбивання світла)
Ведучий 1:
2. На однаковій відстані від берега знаходяться човен з вантажем і човен без вантажу. З якого човна легше стрибнути на берег?
(Човен з вантажем)
Ведучий 2:
3. У якій воді і чому легше плавати: в морській або річковий?
(Морській, тому що густина у цієї води більша)
Ведучий 1:
4. Чому важко потрапити в рибу, стріляючи в неї з рушниці з берега, якщо вона знаходиться на глибині декількох десятків сантиметрів від поверхні води?
(При проходженні через межу двох середовищ
світлові промені заломлюються.)
Ведучий 2:
Фізика в професії лікаря.
Я лікарем, напевно, буду,
Здоров’я хочу всім нести
Містами їздити повсюди
І хворих діток берегти!
Ведучий 1:
1. Навіщо в процедурному кабінеті, операційному блоці часто використовують ультрафіолетові лампи?
(Ультрафіолетове світло володіє бактерицидними властивостями)
Ведучий 2:
2. Для чого хворим з високою температурою призначають потогінний засіб?
(Для виділення поту: він випаровується з поверхні шкіри, при цьому температура організму знижується)
Ведучий 1:
3. Яке фізичне явище застосовують при вимірюванні температури тіла?
(Явище теплопровідності)
Ведучий 2:
4. Чому крапельки води на тілі людини можуть в літню спеку заподіяти шкоду?
(Крапельки дощу, подібно лінзам, збирають світло в фокусі, що збільшує світловий вплив на шкіру)
Ведучий 1:
Фізика в професії агронома.
Врожай зібрати нам високий
Допоможе агроном.
Знає терміни він посіву
І ботаніки закон.
Ведучий 2:
1. Чому в парниках температура помітно вище, ніж у навколишньому середовищі, навіть за відсутності опалення?
(Виникає парниковий ефект)
Ведучий 1:
2. Чому городні культури поливають ввечері?
(Тому що вдень вода випаровується)
Ведучий 2:
3. Чому агрономи дуже сильно переживають за озимі посіви, якщо в грудні довго не випадає сніг і стоять сильні морози?
(Сніг містить повітря, яке має погану теплопровідність)
Ведучий 1:
4. Для чого у косарки, січкарні і інших сільськогосподарських машин ріжучі частини повинні бути гостро наточені?
(Для збільшення тиску)
номер
Ведучий 2:
Другий етап «Прилади навколо нас»
Лампочка.
Народилася я в XIX столітті. Батьки мої — російський інженер Олександр Лодигін і американський винахідник Томас Едісон. Спочатку я була недовговічною, слабкою, швидко згоряла. Але завдяки моїм винахідникам, які довго працювали над моїм удосконаленням, я стала такою, якою ви мене бачите.
Досконала форма скляного балона приваблює погляди бажаючих мене придбати. Тоненькі молібденові ніжки всередині балона тримають сріблясту вольфрамову спіраль — нитку розжарювання, яка ,нагріваючись до температури
3 000 °С, випромінює сліпуче світло, з яким зрівняється хіба що саме Сонце. Всередині балона — благородний газ аргон, який підтримує моє довголіття.
Живлюсь я від джерела струму, ми з ним приятелі, а з’єднує нас патрон. У нього, як і в мене, є гвинтова нарізка і центральний контакт, за допомогою яких ми і з’єднуємось.
І тоді я відчуваю, як по моїх дротах, спіралі тече електричний струм, який живить мене, збуджує, і я палаю, але не згоряю, бо я електрична лампочка розжарювання. Я даю вам світло.
Лампочка
Дайте відповіді на мої запитання
1. Чому спіраль лампи виготовлена з вольфраму?
2. Чому лампа називається електричною лампою розжарювання?
3. Які види електричний ламп ви знаєте?
Електропраска.
Так, це я — вірна ваша помічниця. Хто робить вас нарядними, привабливими? Я!
А знаєте, як мені спекотно буває, приводячи до ладу ваш одяг, а особливо хлоп’ячі брюки. Добре, що зараз всі носять джинси. Прасувати їх не треба, та дехто й прати не поспішає. Мабуть, щоб не зіпсували свій колір. Охо-хо-хо. І працюй, і працюй. Чи думав мій батечко Генрі Сілі, що я з 1882 року невпинно буду прасувати і прасувати? Чого тільки не поміщали люди в мій корпус! То довжелезну ніхромову спіраль, оточену керамічними чашечками, ніби якесь намисто. А то придумали тену якусь, в яку запресували якийсь дивний ізолятор, схожий на пісок, а всередину ізолятора помістили все ту ж ніхромову спіраль. Для надійності, кажуть, щоб струм на мою підошву не потрапив. А ручку, бачте, мені пластмасову зробили, зручну таку, чорненьку, люди із задоволенням за неї тримаються і ковзають мною, і ковзають безупинно... Тільки й оживаю, коли повзунок регулятора почеше трохи мою тену та сигнальна лампочка привітно помигає. Дрібниці, а приємно коли тебе розуміють. А оце хотіла вас запитати:
Електропраска
Дайте відповіді на мої запитання
1. З чого зроблено цей довжелезний хвіст, який завжди холодний?
2. А чого я так розігріваюсь?
3. А чому це я вся залізна, а ручка в мене пластмасова?
Електрочайник.
Так, це я, наше вам з кепочкою. Парую, парую, як паровоз. А все чому? Чайком вас побалувати хочу. Бачте, який я чистий, блискучий. І не тому, що баба Федора мене зачистила, просто я такий охайний від природи, бо дружу не з вогнем, а з електричним струмом. Це він так розігріває мою ніхромову або нікелінову спіраль, заховану й ізольовану в тені, що вода швидко закипає, аж із носика булькає. Я дуже вигідна річ у домі — воду грію швидше, ніж звичайний чайник, завжди чистий, бо не в сажі, ніжки в мене пластмасові — скатерку не зіпсую.
А які в мене родичі! Електрокавоварка, шанована в кожному поважному домі. Елегантна, безшумна, миттєво створить вам приємний настрій з «Нескафе Голд». Ось трішки хочу уточнити у вас: чи знаєте ви правила користування такими примхливими приладами, як я?
Чайник :
А скажіть мені:
1. Чи можна вмикати в електромережу порожній чайник?
2. Якого кольору чайник буде довше зберігати воду гарячою?
3. В якому чайнику швидше закипить вода, в новому чи в старому, який має накип?
Третій етап «За кожну справу берись вміло!».
У нас позакласний захід з фізики. Тому необхідно поговорити про професії, яка безпосередньо пов'язана з цією наукою. Професія - вчений. Що роблять вчені? Спочатку спостерігають, потім висувають гіпотези, проводять експерименти, а потім роблять висновки.
Командам пропонується провести експеримент: «чіпкою стакан» Необхідно приліпити до повітряній кульці простий пластиковий стакан так, щоб він не падав.
Потім пояснити результат.
(Необхідно, приклавши до слабо надутим кульці стакан, продовжувати надувати кульку якийсь час.
пояснення:
коли ти прикладаєш стаканчик до кульки і надувати його, навколо краю стаканчика стінка кульки стає плоскою. При цьому об'єм повітря всередині стаканчика злегка збільшується, проте кількість молекул повітря залишається колишнім, тому тиск повітря всередині стаканчика зменшується. Отже, атмосферний тиск всередині стаканчика стає злегка меншим, ніж зовні. Завдяки цій різниці в тиску стаканчик і утримується на місці.)
Ведучий 1:
Четвертий етап «Не вчи вченого».
Назвіть професію відповідно до назви професії в протилежному роді. Вірна відповідь - 1балл.
1. Вона - балерина, він - ... (танцівник)
2. Вона - стюардеса, він - ... (стюард)
3. Вона - медсестра, він - ... (медбрат)
4. Вона - лікар, він - ... (лікар)
5. Вона - водолаз, він - ... (водолаз)
Ведучий 1:
6. Він - гімнаст, вона - ... (гімнастка)
7. Він - поет, вона - ... (поетеса)
8. Він - штукатур, вона - ... (штукатур)
9. Він - кухар, вона - ... (кухар)
10. Він - кравець, вона - ... (кравчиня)
Ведучий 2:
П’ятий етап «Чи знаєш ти ...».
Кожній команді пропонують відповісти на питання бліц-вікторини. Вірна відповідь 1 бал.
Питання для першої команди:
Ведучий 1:
1. Хто обслуговує і корову і комп'ютер? (Оператор)
Ведучий 2:
2. Перед ким всі люди знімають шапки? (Перукар)
Ведучий 1:
3. Назвіть знаряддя праці оперного співака? (Голос)
Ведучий 2:
4. Без чого не можуть обійтися математики, мисливці і барабанщики? (Без дробу)
Ведучий 1:
Питання для другої команди:
1. Сидить дід, у сто шуб одягнений - хто повз нього пробігає, у того він шубу відбирає (гардеробник)
Ведучий 2:
2. Хто використовує тонометр в своїй роботі? (Лікар)
Ведучий 1:
3. Кому дозволяється повертатися до короля спиною? (Візникові, сьогодні шоферу).
Ведучий 2:
4. Як звали першу жінку - льотчицю? (Баба Яга)
Ведучий 1:
Головна професія
Спитай у тата чи у мами,
Які професії у них.
Професій в світі є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх.
Та є одна поміж професій,
- Якої вчаться всі в житті,
Яка для кожного найперша,
Якої вчитиметесь ви.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи шахтар -
Всі називають головною
Одну професію - школяр!
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
(А. Костецький)
Ведучий 2:
Ось і закінчилася гра, результат дізнатися пора.
Ми проведемо наш захід в формі ділової гри. В якій братимуть участь
дві команди: «Юнаки» і «Дівчата».
Попросимо наших гостей взяти на себе обов'язки журі.
А уболівальників попросимо бути активними помічниками для команд.
Перший етап «Все професії потрібні, всі професії важливі!».
Командам задаються питання. Вірна відповідь оцінюється 1 балом.
Фізика в професії кухаря.
Дайте повару продукти:
М'ясо птиці, сухофрукти,
Рис, картоплю ... І тоді
Смачно буде на столі.
Хто знає правильну відповідь піднімайте руку
1. Чому ручки сковорідок і каструль роблять з дерева або пластмаси?
(Дерево і пластмаса є поганими
провідниками тепла, а метал - хорошим. щоб
не обпектися)
2. Яке явище підказує нам, що ми зайшли в кондитерський магазин, якщо
нам закрити очі?
(Явище дифузії)
3. З якою метою в стакан кладуть ложечку, коли наливають окріп?
(Металева ложечка - прекрасний провідник тепла. Вона
поглинає велику кількість теплоти, яке повинно
бути повідомлено склу склянки. Тому стакан з
ложечкою нагрівається не так швидко і сильно.)
4. Чому хороший кухар користується гострим ножем?
(Гострою ніж має меншу площу і, відповідно,
тиск, що створюється рукою, збільшується і легше руйнує
матеріал)
Конспект уроку на тему: "Рух повітря, закономірності переміщення повітряних мас. Циклони та антициклони"
- перевірка присутності учнів;
- перевірка засобів навчання до уроку;
- психологічне налаштування учнів до роботи на уроці.
- Що таке вітер?
- Як утворюється вітер?
- В яких одиницях вимірюють швидкість вітру?
- За допомогою якого приладу визначають напрям і швидкість вітру?
- Які ви знаєте постійні вітри?
- В яких широтах дмуть пасати?
- Де дмуть західні вітри?
- Що таке бризи?
- Які вітри називають мусонами?
Б довжина, висота, ширина
В сила, агресивність, злість
Б тимчасових
В змінних
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря).
2. Типи повітряних мас.
3. Атмосферні фронти.
4. Циклони та антициклони.
- Пригадайте, що таке атмосфера?
- Що входить до складу атмосфери?
- Які властивості має повітря?
- Чому взимку буває відлига, на березі моря посуха, а влітку часті зливи? Це ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.
- Прогулюючись вулицею, вас оточує повітря. Чи може воно нагріватись?
- А чи здатне повітря охолоджуватись?
- Як гадаєте, повітря містить у собі краплинки вологи?
- Як думаєте, повітря завжди чисте і прозоре?
- Скажіть, а чи всюди нас оточує повітря? Чи воно є лише над суходолом чи над океанами? Тобто, воно займає певний об’єм простору (в основному дуже великий). (Цю ознаку та інші учні записують до схеми).
- Якщо ви прогулюєтесь взимку вулицею, скажіть чи всюди на цій вулиці будуть однакові температури, чи на початку вулиці додатні, а вкінці – від’ємні?
- Чи можуть в повітрі в завислому стані перебувати часточки бруду, пилу?
- Чи може повітря рухатись?
- А чи завжди вітер дме лише в горизонтальному напрямку? А коли він дме з вершин гір до їх підніжжя, тоді в якому?
- повітряні маси – це невеликі об’єми повітря;
- повітряні маси – це величезні об’єми повітря;
- для повітряних мас характерні різні властивості щодо температури, вологості, запиленості;
- для повітряних мас характерні однакові властивості щодо температури, вологості, запиленості;
- повітряні маси не здатні переміщуватись;
- повітряні маси здатні переміщуватись у горизонтальному та вертикальному напрямках.
- Отже, за вологістю повітряні маси поділяються на вологі та сухі. Вологі формуються над океанами, їх ще називають морськими, а сухі – над континентами, їх ще називають континентальними.
(Ні).
Ця відмінність призводить до формування теплих і холодних повітряних мас.
Назва повітряної
маси |
Властивості
|
Район поширення
|
Полярні
| ||
Помірні
| ||
Тропічні
| ||
Екваторіальні
|
3. Схематично зобразіть рух повітря в антициклоні.
Тема: Будова літосфери, її властивості. Літосферні плити (6 клас. Географія)
УРОК 9 КЛАС
ГЕОГРАФІЯ
ТЕМА :НАЦІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА