Розробки уроків

Тема. Загальна характеристика класу Павукоподібні

Цілі уроку:

А) навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;

Б) розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;

В) виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи.

Основні поняття і терміни: павуки, скорпіони, кліщі, кутикула, хеліцери, ногощупальця, ловча сітка, голово груди, павутинні залози, поза кишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун, кліщовий енцефаліт.

Обладнання: відео матеріал, підручник, зошит

Тип уроку: комбінований

Методи роботи. Самостійна, індивідуальна, проблемне питання, робота з підручником

 

Хід уроку

 

І Організаційний етап

ІІ  Актуалізація опорних знань

1.                      Вправа «Так чи ні»

1.                      Тіло ракоподібних складається з головогрудей і черевця (так).

2.                      У ракоподібних 5 пар ходильних ніг (так).

3.                      Кровоносна система річкового рака замкненого типу (ні).

4.                      Міцності кутикулі надає хітин (так).

5.                      Порожнина тіла ракоподібних – міксоцель і заповнена водою (ні).

6.                      Зелені залози – це органи виділення ракоподібних (так).

7.                      Відділ Членистоногі називається так тому, що їх тіло поділене на сегменти (ні).

8.                      За типом живлення річкові раки – хижаки (ні).

9.                      На голово грудях є дві пари вусиків, органи чуття, ногощелепи, складні очі (так).

10.                   Очі розміщені нерухому (ні).

11.                  На перших 3-х парах ходильних ніг є клешні (так).

12.                   Якщо рак втрачає клешню, то на її місці виростає нова (так).

Метод «Взаємоперевірка». Учні обмінюються зошитами і оцінюють один одного.

 

Індивідуальні завдання

 

Картка

Продовжіть речення:

· Ракоподібні переважно мешкають …

· Додаткової міцності панциру надає …

· До органів травної системи рака належать …

· Тип розвитку річкового рака …

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

 

Сьогодні ми з вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато міфів і легенд про цих тварин. Належать вони до класу… а до якого підкаже вам загадка …  Павукоподібні.

Відгадайте загадку:

Не руками снувалося,
Не руками і ткалося,
Десь далеко вродилося,
У куточку вмостилося.
Сидить злодій тихо-тихо,
Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Питаннями сьогоднішнього нашого уроку переймається наука – арахнологія (від грецького «арахна» - павук)

 

Про цих тварин існує давня легенда. За цією легендою, уміння ткати павутину вони успадкували від Арахни, лідійської дівчини, яка наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетвопила її на павука.  У Греції павук так і називається Арахна, а наукова назва цього класу – Арахніди.

Арахноло́гія (грец. αραχνη — павук і λογος — слово, вчення) — галузь зоології, що вивчає павукоподібних.

 

Загальна характеристика класу (бесіда, розповідь)

*                      70 000 видів ( в Україні- понад 4 тис.)

*                      Довжина тіла від 0,1 мм до 17 см

*                      Більшість мають отруйні залози

*                      Поширені по всьому світу.

*                      Павукоподібні – лише наземні членистоногі.

*                      За типом живлення – хижаки та паразити.

*                       Цікаві факти про павуків:

ü                      Укус павука каракурта або Чорної Вдови є смертельним. Дія його отрути перевищує в 15 разів отрута гримучої змії. Проте його поширення по тілу людини можна і зупинити, якщо протягом 1 хвилини після укусу припекти його.

ü                      Найдавніша павутина налічує більше 100 млн. років і була знайдена в застиглому бурштині.

ü                      Павутину до цих пір не вдається відтворити в лабораторії.

ü                      Самка павука може відкласти яйця, навіть не будучи запліднена.

ü                      Деякі павуки можуть жити понад 30 років.

ü                      Тарантул здатний прожити без їжі 2,5роки.

ü                      Якщо б спроектувати павутину, яка в обхваті зможе огорнути землю в районі екватору, то її вага буде приблизно 350грам.

 

 

 

 

1.                      Особливості зовнішньої будови і покривів

 Відділи тіла та покриви

Тіло павука-хрестовика різко поділене на головогруди й черевце. Головогруди з розташованими на них хеліцерами, ногощупальцями (педипальпами) та ходильними ніжками (чотири пари) як правило менші за черевце, спереду звужені й притуплені, черевце яйцеподібне.)Хеліцери короткі, на їхніх кінцях відкриваються протоки отруйної залози. Хеліцерами павук захоплює й убиває здобич, захищається від ворогів, розрізає нитки павутини. (слайд 8)Ногощупальці схожі на кінцівки, але коротші та мають один кігтик і волоски, що служать для проціджування рідкої їжі. У статевозрілих самців ногощупальці видозмінені у зв’язку зі статевою функцією, їхні кінцеві членики перетворені в копулятивні органи, зазвичай дуже складно влаштовані.

4 пари – це ходильні ноги.

 

 Покриви. У павукоподібних вони несуть відносно тонку хітинову кутикулу,

 під якою знаходиться гіподерма і базальна мембрана. Кутикула

охороняє організм від втрати вологи при випаровуванні, тому павукоподібні заселили найзасушливіші райони  земної кулі. Міцність кутикулі надають білки, інкрустуючи хітин.

На черевці кінцівки перетворились на павутинні бородавки (3 пари), на верхівках яких відкриваються протоки павутинних залоз. Вони виділяють рідину, яка на повітрі швидко застигає у вигляді павутинної нитки.

 

Учитель. Яка ж технологія будови павутини. Про це нам розповість учениця

 

 Повідомлення учня(слайд 10)

   У кожного павука своя “технологія виробництва”. Павук-хрестовик завжди починає з будівництва трикутної або чотирикутної рами – основи майбутньої пастки. Після цього прокладає кілька ниток, що перетинаються в центрі рами, а потім тягне від центра  близько 30 радіальних ниток. На них він кладе допоміжну спіральну нитку. Ловильна спіраль покривається липким павутинним секретом і замінює допоміжну нитку, яку павук відкушує частинами й викидає.

   Дуже цікаво спостерігати, як хрестовик з¢єднує павутиною дві точки. Коли відстань невелика, павук кидає в ціль клейкий клубочок з ниткою, кінець якої тримає, або переповзає туди, тягнучи за собою закріплену в першому пункті нитку. Інколи він спускається по довгій нитці й, гойдаючись під вітром, чіпляється де потрібно. А буває, що випускає кілька павутин і спокійно чекає, поки вітер їх не приклеїть.

    (слайд 11)Готові сіті, що нагадують неправильної форми колесо із спицями діаметром до 0,5 м, мають близько 120 тис. липких вузликів. Хрестовик або висить у центрі павутини, або ховається десь збоку, і тоді його з¢єднує з пасткою сигнальна нитка. Як тільки комаха потрапляє в пастку, “телефон” негайно повідомляє мисливця. Павук реагує лише на коливання певної сили і амплітуди, які виникають від тремтіння в павутині його звичайних жертв.

Внутрішній стан павука дуже часто відображається на плетенні павутини. Якщо він починає плести під час дощу, значить скоро буде ясна погода. Якщо павутина плететься в південному напрямку – необхідно чекати підвищення температури, а якщо у північному – буде похолодання. Коли павук зменшує розміри павутини або розриває основні її нитки – буде вітряно.

Вчені з¢ясували, що візерунок павутини також змінюється, якщо на павука крапнути краплю крові отруєної людини. Тобто, за формою павутини можна поставити діагноз і своєчасно почати лікувати хворобу. Існує, навіть, атлас, в якому зображено малюнки павутини, збудованої павуком-хрестовиком під впливом різноманітних отруйних речовин

 

Особливості внутрішньої будови та процесів

Травна і дихальна системи

Травна система:

1.                      Складається з передньої, середньої і задньої кишки.

2.                      Починається ротовим отвором, який переходить у глотку із сильними мязами. У глотку відкриваються протоки травних залоз (печінки і слинних залоз). Глотка переходить у кишечник з численними сліпими відростками, які збільшують його поверхню і сприяють кращому всмоктуванню поживних речовин.

3.                      ()Травлення позакишкове. Павук вводить травні соки у тіло жертви. Коли її внутрішні органи перетравляться до напіврідкого стану, він висмоктує їх.

 

Дихальна система:

1.                      Органи дихання павукоподібних – легені і трахеї.

2.                      Легені відкриваються назовні на нижньому боці черевця. Вони нагадують заглиблені всередину тіла зябра. Легеневі мішки є більш примітивними структурами. Вважається, що вони виникли в результаті видозміни черевних кінцівок в процесі освоєння наземного способу життя предками павукоподібних. Легеневий мішок у сучасних павукоподібних є поглиблення в тілі, його стінки утворюють численні листоподібні пластинки з великими лакунами, заповненими            гемолімфою. Через тонкі стінки  пластинок відбувається газообмін між    гемолімфою і повітрям, що поступає в    легеневий мішок через отвори дихальців.

3.                      Трахеї – це заповнені повітрям трубочки, що пронизують усе тіло та підходять до всіх внутрішніх органів, де відбувається газообмін.

 

Кровоносна система:

1.                      Не замкненого типу.

2.                      Серце розташоване на спинному боці черевця. Від нього відходять судини.

 

Видільна система

Складається з кількох пар замкнених між собою трубочок – мальпігієвих судин, які розміщені у порожнині тіла. Вони є виростами кишки з яких продукти життєдіяльності потрапляють у кишечник.

 

Статева система

1.        Павуки роздільностатеві тварини, характерне явище статевого диморфізму. Самці дрібніші, черевце менше від головогрудей, а у самок навпаки – черевце значно більше головогрудей і має яйцеподібну форму.

2.        У самок представлена яєчниками і яйцепроводом

3.        У самців – сімянником і сім’япроводом.

4.        Зазвичай, самець менший за самку, і часто після спаровування поїдається нею. Запліднення внутрішнє. Яйця самки відкладають до заздалегідь виготовленого з павутини кокона. Навесні з нього виходять маленькі павучки, схожі на дорослих особин (розвиток - прямий).

5.        У самців існують різні способи демонстрації жіночій особині того, що він зацікавлений у паруванні. Самці деяких видів пропонують подарунок, інші «грають» ногами на ловчій мережі самки, а деякі виконують танець. Якщо сигнали правильні і самка готова до спаровування, вона дозволяє кавалеру наблизитися.

6.         ()Багато видів павуків піклуються про потомство: охороняють кокон, доглядають за павуками, що вийшли із яєць.

7.         Розселення молоді відбувається за допомогою павутин, які підхоплюють-ся вітром і переносяться на значні відстані.

 

Нервова система та органи чуття:

1.                      Складається з головного мозку, що утворився внаслідок злиття гангліїв і черевного нервового ланцюжка, ганглії якого зливаються і утворюють підглоткову нервову масу.

2.                      Гангліі черевного нервового    ланцюжка часто концентруються,                                                    утворюючи більш-менш виражену    гангліозну масу. У косариків і  кліщів всі ганглії зливаються,    утворюючи кільце навколо стравоходу, проте у скорпіонів зберігається виражений черевний ланцюжок гангліїв.

3.                      Із органів чуттів найкраще розвинений дотик

4.                      На передній опуклій лобовій частини головогрудей  знаходяться очі. Їх може бути 8, 6 рідко 2, розташовані зазвичай у два прямих або вигнутих ряди.

Очі прості, двох видів: середня пара передніх очей, так званих лобових або головних, забезпечена особливою сітківкою і акомодаційнійним апаратом, інші очі називаються додатковими (середні, задні, тім'яні) і мають внутрішній відображаючий шар.

Бічні очі зближені по три і розташовані на рогоподібних відростках. 

5.                      Органами дотику слугують педипальпи та щетинки на тілі.

6.                      Павуки відчувають запахи за допомогою спеціальних чутливих волосків, розташованих на ногах. Смакові відчуття у павука у роті відсутні. Павук відчуває чи їстівна його здобич за допомогою хімічно чутливих волосків, розташованих на ногах.

 

Які є органи чуття? (

V. Узагальнення і систематизація знань

 

Бесіда

1.             Назвіть спільні та відмінні риси Ракоподібних та Павукоподібних тварин.

2.             З яких відділів складається тіло Павукоподібних тварин, які особливості зовнішньої будови мають ці тварини.

3.             Який тип скелету мають Павукоподібні? Яких пристосувань набули у зв’язку з життям у наземно-повітряному середовищі?

4.             Які кінцівки мають Павукоподібні тварини? Скільки з них ходильних?

5.             Яка спільна риса всіх Павукоподібних тварин?

6.             Які особливості будови нервової системи та органів чуттів мають Павукоподібні?

7.             Назвіть переваги та недоліки позакишкового травлення?

8.             Які ознаки будови Павукоподібних дають змогу вченим віднести їх до типу Членистоногі.

 

VІ. Підсумок уроку

 

Вправа «Мікрофон»

· Чи досягли ми поставленої мети?

· Чи змінилося ваше ставлення до Павукоподібних?

 

 

VІІ.  Домашнє завдання



Тема. Прямолінійний рівномірний рух. Швидкість  руху

Мета уроку:

Навчальна. Сформувати знання про рівномірний рух та поняття швидкість.

Розвивальна. Розвивати вміння встановлювати зв'язки між величинами швидкості та пройденим шляхом.

Виховна. Виховувати самостійність прищеплювати бажання удосконалюватися.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, картки завдань

Методи роботи. Самостійна, індивідуальна, проблемне питання, робота з підручником

 

Хід уроку

І.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

1. Дайте визначення механічного руху.  Наведіть приклади.

2. Що таке тіло відліку?

3. Що таке система відліку?

4. Що називають матеріальною точкою

5. У яких випадках тіло, що рухається, можна розглядати як матеріальну точку?

6. Дайте визначення траєкторії руху.

7. Що таке шлях? Назвіть одиниці шляху

8. Наведіть приклади прямолінійного та криволінійного рухів.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Коли ми чуємо, що швидкість автомобіля 20 метрів у секунду, то інтуїтивно розуміємо зміст цих слів: за 1 с автомобіль пройде 20 м.

Якщо поїзд за 3 години пройшов 270 км і при цьому не гальмував і не розганявся, це означає, що він проїжджав 90 км щогодини. Тобто швидкість його руху становила 90 км за годину.

У цих прикладах ми вважали, що автомобіль і поїзд рухалися так, що за будь-які рівні проміжки часу вони проходили однакові шляхи. Такий рух називають рівномірним

Рівномірний рух — це механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло проходить однаковий шлях.

Сподіваємося, що вам неважко визначити, наприклад, швидкість рівномірного руху пішохода, який пройшов 30 м за 20 с. З курсу математики вам добре відомо, що для цього слід шлях, який подолав пішохід (l = 30 м), поділити на час руху пішохода (t = 20 с).

Швидкість рівномірного руху — це фізична величина, що дорівнює відношенню шляху, який пройшло тіло, до інтервалу часу, протягом якого цей шлях був пройдений.

Швидкість руху зазвичай позначають символом v (ве).

Одиниця швидкості руху в СІ — метр на секунду:

 

 — дорівнює швидкості такого рівномірного руху, під час якого тіло за 1 с долає шлях 1 м.

Значення швидкості руху може бути подано не тільки в метрах на секунду, але й в інших одиницях.

Швидкість руху можна вимірювати й у

Приладом для вимірювання швидкості руху слугує спідометр.

Окрім значення швидкість руху має й напрямок. (Слайд 16)

Напрямок і значення швидкості руху тіла залежать від того, відносно якого тіла розглядають рух.

Уявіть, що ви сидите у вагоні потяга, який прямує на схід (рис.1). Потяг проїжджає повз станції зі швидкістю . У цей час стюард іде вагоном зі швидкістю  рухаючись проти руху потяга.

Як ви вважаєте, чи однаковою буде швидкість руху стюарда для вас і для людини на пероні? Звісно, ні! Для вас стюард рухається на захід зі швидкістю , а для людини на пероні стюард разом із поїздом рухається на схід зі швидкістю .

Рис.1

 

Обчислення шляху й часу руху.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

1. Який рух називають рівномірним? Наведіть приклади.

2. Як знайти швидкість рівномірного руху тіла?

3. Назвіть одиниці швидкості руху.

4. Як обчислити шлях, пройдений тілом, якщо відомі швидкість його руху та час руху?

5. Як обчислити час руху, якщо відомі шлях і швидкість руху тіла?

Розв’язування задач

1. Переведіть в

 

2. Переведіть в    

 

3. Швидкість ковзаняра може досягати 50 . Чи зможе він обігнати коня, що скаче риссю зі швидкістю 3,5?

4. Турист ішов 20 хв зі швидкістю 5,4 . Який шлях він пройшов за цей час?

5. Поїзд рухаючись рівномірно, пройшов міст за 2 хв. Яка швидкість поїзда, якщо довжина моста дорівнює 360 м?

6. Один автомобіль, рухаючись рівномірно зі швидкістю 16 проїхав тунель за 30 с, а інший автомобіль, рухаючись рівномірно, проїхав той самий тунель за 24 с. Яка швидкість другого автомобіля?

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VIІ. Домашнє завдання

 

Вивчити § 9, Вправа № 9

 

Використана література

Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — X. : Вид-во «Ранок», 2015. - 268 с. : іл., фот.


Виховний захід “Географічні вітрила” (6-7 класи)

Мета: поглибити та систематизувати знання учнів із географії, розвивати творчі здібності учнів; виховувати колективізм; формувати національну свідомість.


Організація та проведення гри:
Заздалегідь (один-два тижні) формуються дві команди гравців по шість учасників (по 3 учні з 6 та 7 кл.). Учасники обирають капітана і дають назву команді. Решта
учнів поділяються на дві групи для підтримки учасників гри. Обирається перед початком гри журі. Вчитель пояснює правила гри.
Ведучий: Сьогодні між командами змагання:
                 Але нехай не буде тут образ,
                 Хай буде гра весела,
                 Хоч переможець лиш один у нас –
                 Ми раді будемо, якщо в бою
                 Ви винахідливість покажете свою.
                 Вам знання і вміння нехай допоможуть.
                 І станете ви переможцем, може!

Ведучий: А слідкувати за грою будуть найкращі вчителі нашої школи, які створили суддівську команду. Зустрічайте їх оплесками: ____________________

І конкурс «Привітання»
Презентація команд оцінується в 2 бали.

Єдина валюта, якою можна розрахуватися — географічні знання. Команди відгадують загадки. Бали нараховуються за кількістю правильних відповідей, 1 відповідь – 1 бал.
•    Країни без людей, міста без будинків, ліси без дерев, моря без води. (Карта, глобус)
•    Під склом знаходжуся, на північ і на південь дивлюся, якщо зі мною ти підеш — назад дорогу легко ти знайдеш. (Компас)
•    По морю йде, йде, а на берег вийде — тут і пропаде. (Хвиля)
•    Два братики-кіндратики у воду дивляться, ніколи не зійдуться. (Береги)
•    Край — видно, але дійти до нього неможливо. (Горизонт)
    М’якіша від шерсті, а скелі руйнує. (Вода)
    Гуде, реве, гілля ламає, пилюку підіймає, з ніг збиває. Чуєш його, та не бачиш. (Вітер)
•    Сама вода і по воді плаває. (Крига)
    Кругом вода, а з питтям біда. (Море, океан)
•    Що спільного між баобабом і верблюдом? (Обидва роблять запас води.)
•    Якою рибою можна «забивати» цвяхи? (Рибою-молотом)
•    Кенгуру в Австралії не бояться тигрів. Чому? (Бо тигри в Австралії не водяться.)
А зараз слово має журі. Просимо оголосити підсумки двох конкурсів. Спасибі.

ІІІ конкурс «Перекладачів»
Вам потрібно за допомогою географічних афоризмів перекласти про, що йде мова. Вірний переклад – 1бал.
1.  «Мішок з льодом» - Гудзонова затока
2.  «Море піратів» -  Карибське море
3.  «Новий Світ» - Америка
5.    «Затока південного фрукта» - Перська
6.    «Протока пірата» -  Дрейка
7.    «Гераклові стовпи» - Гібралтарська
8.    «Кухня погоди Європи» - течія Гольфстрім
9.    «Повітряний океан» - атмосфера

 ІV  конкурс «Чарівна літера»
Під час жеребкування капітан кожної команди обирає літеру (із А, К, М, С). Далі кожна команда отримує аркуш паперу, на якому в стовпчик написані наступні слова:
•  море —
•  річка —
•  гори —
•  держава —
•  столиця —
•  острів —
•  півострів —
•  озеро —
Треба назвати за 2 хвилини географічні об’єкти, які починаються на обрану літеру. Правильно названий об’єкт 1 бал.
Просимо журі оголосити результати конкурсів.

V конкурс  «Далі, далі...»
1.  Великі хвилі, викликані землетрусом. (Цунамі)
2.  Найбільший на Землі острів. (Ґренландія)
3.  Найдовша гірська система на Землі. (Анди)
4.  Океан, що омиває всі материки, крім Африки. (Тихий)
5.  Найпівнічніша точка Австралії. (Мис Йорк)
6.  Брили льоду, що відкололися від материкових льодовиків. (Айсберги)
7.  Безстічне озеро в центрі Африки. (Чад)
8.  Найбільша пустеля на Землі. (Сахара)
9.  «Кольорова» річка Африки. (Оранжева)
10. Найбільша річка Австралії. (Муррей)
11. Найглибша океанічна западина світу. (Маріанська)
12. Найпотужніша тепла течія. (Гольфстрім)
13. Мілководна частина океану. (Шельф)
14. Материк, на якому розміщена одна країна. (Австралія)
15. Найвищий водоспад світу. (Анхель)
16. Сухий і теплий вітер, що дме з гір. (Фен)

Зараз по черзі командам будуть озвучені назви географічних об’єктів, а ви повинні назвати, що це таке та материк, на території якого він знаходиться. Правильна відповідь – 2 бали.
•  Гудзонова — (затока в Північній Америці).
  Кримські — (гори в Європі на території України).
•  Тітікака — (озеро в Південній Америці).
•  Колорадо — (річка в Північній Америці).
А зараз слово має журі. Просимо оголосити підсумки двох конкурсів. Спасибі.

VІІ  конкурс   «Ти – мені,  я - тобі»
Готуючись до сьогоднішньої подорожі ви мали підготувати супернику 3 запитання. Зараз по порядку ви їх представите один одному. Правильно розгадане завдання принесе 2 бали команді яка його загадала, а  нерозгадане – 2 бали тим хто його склав.

VІІІ  конкурс   «Показуха»
Від кожної команди на сцену виходять по одному представнику. Кожен вибирає собі конверт із словами, які позначають географічні об’єкти, постаті, явища. Учасники повинні, за допомогою міміки, рухів показати своїй команді, за одну хвилину загадані слова. Якщо відповідь правильна то зараховується 1 бал.
Слова для 1 команди: вулкан, торнадо, гейзер, Х. Колумб.
Слова для 2 команди: землетрус  цунамі, мусон, Ф. Магеллан.

ІХ фотоконкурс «Знавці тварин»
У цьому конкурсі командам потрібно за фотографією тварини назвати материк звідки вона родом.  Правильне поселення принесе команді 1 бал.

Підводяться підсумки змагання . Відбувається нагородження переможців.
На цьому, дорогі друзі, ми будемо прощатися з вами. Ми не кажемо «прощайте», ми кажемо «до нових зустрічей».
 Щасливого плавання наукою Географія.





                                      Фізика в професіях
                                                 8 клас

Ведучий 1:
            У світі дуже багато різних професій, і кожна цікава по-своєму. Ким стати, яку професію обрати? Це питання задає собі кожен учень. Ми сподіваємось, що у виборі професії вам в якійсь мірі допоможе і сьогоднішній захід.
Ведучий 2:
Фізика - фундаментальна наука. Фізичні закони і явища лежать в основі практично всіх сфер діяльності людини. Сьогодні потрібні не просто фахівці, а професіонали своєї справи.
Ведучий 1:
Люди, здатні не тільки виконувати певну роботу, але і підходити до неї творчо, розуміти суть технологічних процесів. Мета нашого заходу: показати яке велике значення має фізика у виборі майбутньої професії.
Ведучий 2:
Ми проведемо наш захід в формі ділової гри. В якій братимуть участь 
дві команди: «Юнаки» і «Дівчата». 
Попросимо наших гостей взяти на себе обов'язки журі. 
А уболівальників попросимо бути активними помічниками для команд.
Ведучий 1:
 Перший етап «Все професії потрібні, всі професії важливі!».
           Командам задаються питання. Вірна відповідь оцінюється 1 балом.
Ведучий 2:
Фізика в професії кухаря.
Дайте повару продукти:
М'ясо птиці, сухофрукти,
Рис, картоплю ... І тоді
Смачно буде на столі.
Ведучий 1:
Хто знає правильну відповідь піднімайте руку
Ведучий 2:
1. Чому ручки сковорідок і каструль роблять з дерева або пластмаси?
                                     (Дерево і пластмаса є поганими
                                     провідниками тепла, а метал - хорошим. щоб
                                     не обпектися)
Ведучий 1:
2. Яке явище підказує нам, що ми зайшли в кондитерський магазин, якщо 
нам закрити очі?
                                   (Явище дифузії)
Ведучий 2:
3. З якою метою в стакан кладуть ложечку, коли наливають окріп?
                 (Металева ложечка - прекрасний провідник тепла. Вона
                 поглинає велику кількість теплоти, яке повинно
                 бути повідомлено склу склянки. Тому стакан з
                 ложечкою нагрівається не так швидко і сильно.)
Ведучий 1:
4. Чому хороший кухар користується гострим ножем?
                 (Гострою ніж має меншу площу і, відповідно,
                 тиск, що створюється рукою, збільшується і легше руйнує
                  матеріал)
Ведучий 2:
Фізика в професії водія.
Вміло він веде машину -
 За кермом не перший рік!
Злегка скачуть тугі шини,
Містом котить як мужик!.
Ведучий 1:
1. Чому не можна перебігати дорогу перед транспортом?
(Будь-яке рухоме тіло не можна миттєво зупинити через прояви інерції)
каструлі, що дозволить отримати виграш у часі)
Ведучий 2:
2.Коли вигідніше заправити машину: рано вранці або вдень?
                   (Рано вранці, тому що прохолодно, а бензин при охолодженні
                   стискається сильніше і в бак його вміститься більше).
Ведучий 1:
3. Для чого радіатори автомобілів взимку одягають утеплювальний чохол?
                       (Чохол є теплоізолятором. Він оберігає
                       двигун від переохолодження)
Ведучий 2:
4. Для чого потрібен пасок безпеки в автомобілі?
                (Для того ,щоб при раптовому гальмуванні людина не вибила головою лобове скло, оскільки вона продовжує рух за інерцією)
Ведучий 1:
Фізика в професії рибалки.
Рибалка -професія морська.
Треба витримку й сачка.
Кожен знає як ловить,
І навігацію включить.
Ведучий 2:
1. Яка властивість світла допомагає морякам користуватись перископом?                
                           (Відбивання світла)
Ведучий 1:
2. На однаковій відстані від берега знаходяться човен з вантажем і човен без вантажу. З якого човна легше стрибнути на берег?
(Човен з вантажем)
Ведучий 2:

3. У якій воді і чому легше плавати: в морській або річковий?
(Морській, тому що густина у цієї води більша)
Ведучий 1:
4. Чому важко потрапити в рибу, стріляючи в неї з рушниці з берега, якщо вона знаходиться на глибині декількох десятків сантиметрів від поверхні води?
(При проходженні через межу двох середовищ
світлові промені заломлюються.)
Ведучий 2:
Фізика в професії лікаря.
Я лікарем, напевно, буду,
Здоров’я хочу всім нести
Містами їздити повсюди
І хворих діток берегти!
Ведучий 1:
1. Навіщо в процедурному кабінеті, операційному блоці часто використовують ультрафіолетові лампи?
(Ультрафіолетове світло володіє бактерицидними  властивостями)
Ведучий 2:
2. Для чого хворим з високою температурою призначають потогінний засіб?
(Для виділення поту: він випаровується з поверхні шкіри, при цьому температура організму знижується)
Ведучий 1:
3. Яке фізичне явище застосовують при вимірюванні температури тіла?
(Явище теплопровідності)
Ведучий 2:
4. Чому крапельки води на тілі людини можуть в літню спеку заподіяти шкоду?
(Крапельки дощу, подібно лінзам, збирають світло в фокусі, що збільшує світловий вплив на шкіру)

Ведучий 1:
Фізика в професії агронома.
Врожай зібрати нам високий
                                                Допоможе агроном.
Знає  терміни він посіву
І  ботаніки закон.
Ведучий 2:
1. Чому в парниках температура помітно вище, ніж у навколишньому середовищі, навіть за відсутності опалення?
(Виникає парниковий ефект)
Ведучий 1:
2. Чому городні культури поливають ввечері?
(Тому що вдень вода випаровується)
Ведучий 2:
3. Чому агрономи дуже сильно переживають за озимі посіви, якщо в грудні довго не випадає сніг і стоять сильні морози?
 (Сніг містить повітря, яке має погану теплопровідність)
Ведучий 1:
4. Для чого у косарки, січкарні і інших сільськогосподарських машин ріжучі частини повинні бути гостро наточені?
 (Для збільшення тиску)
номер
Ведучий 2:
Другий етап «Прилади навколо нас»
Лампочка.
Народилася я в XIX столітті. Батьки мої — російський інженер Олександр Лодигін і американський винахідник Томас Едісон. Спочатку я була недовговічною, слабкою, швидко згоряла. Але завдяки моїм винахідникам, які довго працювали над моїм удосконаленням, я стала такою, якою ви мене бачите.
Досконала форма скляного балона приваблює погляди бажаючих мене придбати. Тоненькі молібденові ніжки всередині балона тримають сріблясту вольфрамову спіраль — нитку розжарювання, яка ,нагріваючись до температури
3 000 °С, випромінює сліпуче світло, з яким зрівняється хіба що саме Сонце. Всередині балона — благородний газ аргон, який підтримує моє довголіття.
Живлюсь я від джерела струму, ми з ним приятелі, а з’єднує нас патрон. У нього, як і в мене, є гвинтова нарізка і центральний контакт, за допомогою яких ми і з’єднуємось.
І тоді я відчуваю, як по моїх дротах, спіралі тече електричний струм, який живить мене, збуджує, і я палаю, але не згоряю, бо я електрична лампочка розжарювання. Я даю вам світло.

Лампочка
Дайте відповіді на мої запитання
1. Чому спіраль лампи виготовлена з вольфраму?
2. Чому лампа називається електричною лампою розжарювання?
3. Які види електричний ламп ви знаєте?

Електропраска.
Так, це я — вірна ваша помічниця. Хто робить вас нарядними, привабливими? Я!
А знаєте, як мені спекотно буває, приводячи до ладу ваш одяг, а особливо хлоп’ячі брюки. Добре, що зараз всі носять джинси. Прасувати їх не треба, та дехто й прати не поспішає. Мабуть, щоб не зіпсували свій колір. Охо-хо-хо. І працюй, і працюй. Чи думав мій батечко Генрі Сілі, що я з 1882 року невпинно буду прасувати і прасувати? Чого тільки не поміщали люди в мій корпус! То довжелезну ніхромову спіраль, оточену керамічними чашечками, ніби якесь намисто. А то придумали тену якусь, в яку запресували якийсь дивний ізолятор, схожий на пісок, а всередину ізолятора помістили все ту ж ніхромову спіраль. Для надійності, кажуть, щоб струм на мою підошву не потрапив. А ручку, бачте, мені пластмасову зробили, зручну таку, чорненьку, люди із задоволенням за неї тримаються і ковзають мною, і ковзають безупинно... Тільки й оживаю, коли повзунок регулятора почеше трохи мою тену та сигнальна лампочка привітно помигає. Дрібниці, а приємно коли тебе розуміють. А оце хотіла вас запитати:
Електропраска
Дайте відповіді на мої запитання
1. З чого зроблено цей довжелезний хвіст, який завжди холодний?
2. А чого я так розігріваюсь?
3. А чому це я вся залізна, а ручка в мене пластмасова?

Електрочайник.
Так, це я, наше вам з кепочкою. Парую, парую, як паровоз. А все чому? Чайком вас побалувати хочу. Бачте, який я чистий, блискучий. І не тому, що баба Федора мене зачистила, просто я такий охайний від природи, бо дружу не з вогнем, а з електричним струмом. Це він так розігріває мою ніхромову або нікелінову спіраль, заховану й ізольовану в тені, що вода швидко закипає, аж із носика булькає. Я дуже вигідна річ у домі — воду грію швидше, ніж звичайний чайник, завжди чистий, бо не в сажі, ніжки в мене пластмасові — скатерку не зіпсую.
А які в мене родичі! Електрокавоварка, шанована в кожному поважному домі. Елегантна, безшумна, миттєво створить вам приємний настрій з «Нескафе Голд». Ось трішки хочу уточнити у вас: чи знаєте ви правила користування такими примхливими приладами, як я?

Чайник :
А скажіть мені:
1. Чи можна вмикати в електромережу порожній чайник?
2. Якого кольору чайник буде довше зберігати воду гарячою?
3. В якому чайнику швидше закипить вода, в новому чи в старому,  який має накип?

Третій етап  «За кожну справу берись вміло!».
У нас позакласний захід з фізики. Тому необхідно поговорити про професії, яка безпосередньо пов'язана з цією наукою. Професія - вчений. Що роблять вчені? Спочатку спостерігають, потім висувають гіпотези, проводять експерименти, а потім роблять висновки.
Командам пропонується провести експеримент: «чіпкою стакан» Необхідно приліпити до повітряній кульці простий пластиковий стакан так, щоб він не падав.
Потім пояснити результат.
(Необхідно, приклавши до слабо надутим кульці стакан, продовжувати надувати кульку якийсь час.
пояснення:
коли ти прикладаєш стаканчик до кульки і надувати його, навколо краю стаканчика стінка кульки стає плоскою. При цьому об'єм повітря всередині стаканчика злегка збільшується, проте кількість молекул повітря залишається колишнім, тому тиск повітря всередині стаканчика зменшується. Отже, атмосферний тиск всередині стаканчика стає злегка меншим, ніж зовні. Завдяки цій різниці в тиску стаканчик і утримується на місці.)

Ведучий 1:
Четвертий етап «Не вчи вченого».
Назвіть  професію відповідно до назви професії в протилежному роді. Вірна відповідь - 1балл.
1. Вона - балерина, він - ... (танцівник)
2. Вона - стюардеса, він - ... (стюард)
3. Вона - медсестра, він - ... (медбрат)
4. Вона - лікар, він - ... (лікар)
5. Вона - водолаз, він - ... (водолаз)
Ведучий 1:
6. Він - гімнаст, вона - ... (гімнастка)
7. Він - поет, вона - ... (поетеса)
8. Він - штукатур, вона - ... (штукатур)
9. Він - кухар, вона - ... (кухар)
10. Він - кравець, вона - ... (кравчиня)


 Ведучий 2:
П’ятий етап «Чи знаєш ти ...».
Кожній команді пропонують відповісти на питання бліц-вікторини. Вірна відповідь 1 бал.
Питання для першої команди:
Ведучий 1:
1.           Хто обслуговує і корову і комп'ютер? (Оператор)
Ведучий 2:
2.           Перед ким всі люди знімають шапки? (Перукар)
Ведучий 1:
3.           Назвіть знаряддя праці оперного співака? (Голос)
Ведучий 2:
4.           Без чого не можуть обійтися математики, мисливці і барабанщики? (Без дробу)

Ведучий 1:
Питання для другої команди:
1.           Сидить дід, у сто шуб одягнений - хто повз нього пробігає, у того він шубу відбирає (гардеробник)
Ведучий 2:
2.           Хто використовує тонометр в своїй роботі? (Лікар)
Ведучий 1:
3.           Кому дозволяється повертатися до короля спиною? (Візникові, сьогодні шоферу).
Ведучий 2:
4.           Як звали першу жінку - льотчицю? (Баба Яга)

Ведучий 1:

Головна професія
 Спитай у тата чи у мами,
Які професії у них.
Професій в світі є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх.
Та є одна поміж професій,
- Якої вчаться всі в житті,
Яка для кожного найперша,
Якої вчитиметесь ви.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи шахтар -
Всі називають головною
Одну професію - школяр!
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
(А. Костецький)

Ведучий 2:

Ось і закінчилася гра, результат дізнатися пора.


Конспект уроку на тему: "Рух повітря, закономірності переміщення повітряних мас. Циклони та антициклони"

Мета: сформувати поняття  “повітряна маса”, “циклон”, “антициклон”; уявлення про переміщення повітряних мас, теплий, та холодний атмосферні фронти; ознайомити учнів з основними типами повітряних мас за районами утворення, температурою та вологістю; розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам’ять; вміння працювати з текстовим і позатекстовим матеріалом підручника; складати та аналізувати схеми; удосконалювати вміння заповнювати таблиці; робити висновки на основі переглянутих ілюстрацій та відео фрагментів; виховувати бережливе ставлення до повітря.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник В.Ю.Пестушко, Г.Ш.Уварова. Загальна географія: Підруч. для 6 кл. загальноосвіт.навч.закл. – К. :Генеза, 2006. – 240 с., ілюстрації, відео фрагменти.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
  • перевірка присутності учнів;
  • перевірка засобів навчання до уроку;
  • психологічне налаштування учнів до роботи на уроці.
ІІ. Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок
1. Фронтальне усне опитування
  • Що таке вітер?
  • Як утворюється вітер?
  • В яких одиницях вимірюють швидкість вітру?
  • За допомогою якого приладу визначають напрям і швидкість вітру?
  • Які ви знаєте постійні вітри?
  • В яких широтах дмуть пасати?
  • Де дмуть західні вітри?
  • Що таке бризи?
  • Які вітри називають мусонами?
2. Індивідуальне письмове опитування
Варіант 1
1. Вітер – це_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 
2. Основними характеристиками вітру є:
А  напрям, сила, швидкість
Б  довжина, висота, ширина
В  сила, агресивність, злість
3. У якому напрямку дме вітер? Позначити стрілочкою.
Напрямок вітру
4. У якому напрямку дме денний бриз?
Денний бриз
5. Побудувати розу вітрів за даними  таблиці:
Напрямки вітру
Варіант 2
1. Рух повітря здійснюється з _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
2. До яких вітрів належать пасати:
А  постійних
Б  тимчасових
В  змінних
3. У якому напрямку буде дути вітер? Позначити стрілочкою.
Напрямок вітру
4. У якому напрямку дме літній мусон ? Позначити стрілочкою.
 Денний бриз
5. Побудувати розу вітрів за даними таблиці:
Напрямки вітру
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань
а) Вступне слово вчителя
- Щоб дізнатися, яка тема сьогоднішнього уроку я пропоную вам відгадати загадку.
Куди ступиш – всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря).
Отже, тема уроку:  “Закономірності переміщення повітряних мас. Циклони та антициклони”
План
1. Що таке “повітряна маса ”?
2. Типи повітряних мас.
3. Атмосферні фронти.
4. Циклони та антициклони.
IV. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок
а) актуалізація опорних знань
  • Пригадайте, що таке атмосфера?
  • Що входить до складу атмосфери?
  • Які властивості має повітря?
б) розповідь вчителя з елементами бесіди
  • Чому взимку буває відлига, на березі моря посуха, а влітку часті зливи?  Це ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.
  • Прогулюючись вулицею, вас оточує повітря. Чи може воно нагріватись?
  • А чи здатне повітря охолоджуватись?
  • Як гадаєте, повітря містить у собі краплинки вологи?
  • Як думаєте, повітря завжди чисте і прозоре?
в) складання схеми істотних ознак поняття  “повітряна маса”
  • Скажіть, а чи всюди нас оточує повітря? Чи воно є лише над суходолом чи над океанами? Тобто, воно займає певний об’єм простору (в основному дуже великий). (Цю ознаку  та інші учні записують до схеми).
  • Якщо ви прогулюєтесь взимку вулицею, скажіть чи всюди на цій вулиці будуть однакові температури, чи на початку вулиці додатні, а вкінці – від’ємні?
  • Чи можуть в повітрі в завислому стані перебувати часточки бруду, пилу?
  • Чи може повітря рухатись?
  • А чи завжди вітер дме лише  в горизонтальному напрямку? А коли він дме з вершин гір до їх підніжжя, тоді в якому?
Повітряна маса
- Отож,  користуючись схемою, спробуйте сказати, що таке повітряна маса.
Повітряні маси – це величезні об’єми повітря з однаковою температурою, вологістю і запиленістю, які здатні переміщуватись в горизонтальному і вертикальному напрямках.
г) виконання пізнавальних завдань
Серед перелічених ознак виберіть ті, які характерні для повітряних мас.
  • повітряні маси – це невеликі об’єми повітря;
  • повітряні маси – це величезні об’єми повітря;
  • для повітряних мас характерні різні властивості щодо температури, вологості, запиленості;
  • для повітряних мас характерні однакові властивості щодо температури, вологості, запиленості;
  • повітряні маси не здатні переміщуватись;
  • повітряні маси здатні переміщуватись у горизонтальному та вертикальному напрямках.
д) розповідь-пояснення вчителя; побудова схем «Типи повітряних мас за вологістю і температурою»
- Де повітряні маси будуть більш насичені вологою: над океаном чи континентом? Чому?
- Отже, за вологістю повітряні маси поділяються на вологі та сухі. Вологі формуються над океанами, їх ще називають морськими, а сухі – над континентами, їх ще називають континентальними.
Повітряна маса
- Скажіть, а чи всюди на нашій планеті однакова температура повітря?
(Ні).
- Чому?
Ця відмінність призводить до формування теплих і холодних повітряних мас.
Повітряна маса
- Оскільки, Земля неоднаково прогрівається біля екватора та полюсів, існують суттєві відмінності у властивостях повітряних мас на різних широтах. Тому залежно від району утворення розрізняють різні типи повітряних мас.
е) робота з підручником
- Прочитайте 4 і 5 абз. на С. 126 підручника і заповніть таблицю: “Типи повітряних мас за районами утворення”
Назва повітряної 
маси
Властивості
Район поширення
Полярні


Помірні


Тропічні


Екваторіальні


є) робота з позатекстовим матеріалом підручника
- Розгляньте мал.108 на С.127 підручника і з’ясуйте: Що таке атмосферний фронт? Який механізм утворення теплого і холодного атмосферного фронту.
ж) розповідь вчителя
- Між повітряними масами з різними властивостями виникають вузькі перехідні зони. Ці зони називають  атмосферними фронтами.
Розрізняють теплий і холодний атмосферний фронт. Теплий формується тоді, коли тепле повітря наступає, а холодне перед ним відступає. Тепле повітря легеньке і швидко рухається, натікає на холодне, піднімається вгору, охолоджується, утворюються хмари, з яких випадають опади.
Холодний атмосферний фронт формується тоді, коли холодне повітря наступає на тепле. Холодне повітря важке і повільно рухається, воно підтікає під тепле і витісняє його вгору, яке охолоджується і випадають опади (грози зливи).
з) розповідь-пояснення вчителя з елементами бесіди; побудова схеми «Механізм утворення циклону»
- Чи чули ви коли-небудь у повідомленнях про погоду про циклони?
Циклон – це величезний атмосферний вихор, в центрі якого завжди знаходиться область із низьким тиском. Коли навкруги тиск високий, а в центрі циклону низький, то куди буде рухатись повітря? Від периферії до центру, але під впливом сили обертання Землі повітря у циклоні рухається проти годинникової стрілки у Північній півкулі, і за нею – у Південній. Це нагадує велику повітряну дзиґу.
Циклон
- У центрі циклону відбувається висхідний рух повітря. Повітря піднімається вгору, утворюються хмари і випадають опади. Влітку приносить похолодання (вітер, хмарна погода, опади). А взимку – потепління.
и) робота з ілюстраціями
- Розгляньте ілюстрації і скажіть, що на них зображено.
Повітряні маси Повітряні маси
і) хвилинка-цікавинка
- У тропічних широтах над теплими ділянками океану зароджуються тропічні циклони. У ньому скупчуються хмари, зливи, грози, лютують штормові вітри. Проте в самому центрі циклону тихо. Там утворюється область прояснення, яку називають  “оком бурі”.
Тропічні циклони в Азії називають тайфунами, Австралії – вілі-вілі, Америці – ураганами. Вони приносять великі руйнування, зливи, спричиняють повені. Щороку на Землі виникає близько 120 тропічних циклонів. З ХХ ст. їм стали давати назви.
ї) розповідь пояснення вчителя; побудова схеми «Механізм утворення антициклону»
- Повною протилежністю циклону є антициклон, на що вказує і його назва – префікс  “анти” означає  “протилежність”.
Антициклон
Антициклон – атмосферний вихор з високим тиском у центрі і вітрами, що дмуть від центру до окраїни за годинниковою стрілкою у Північній півкулі і проти – у Південній.
Влітку приносять безхмарну, теплу і навіть спекотну погоду, а взимку – ясну, суху, бо переважає низхідний рух повітря, що зумовлює зростання тиску і температури, тому хмари не утворюються.
й) робота з ілюстраціями
Розгляньте ілюстрацію. Що на ній зображено?
Повітряні маси
к) робота з відео
Перегляд відео фрагменту про антициклон. Що він собою являє?
V. Систематизація і узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок
1. Доповніть схему:
Типи повітряних мас
2. Схематично зобразіть рух повітря в циклоні.
3. Схематично зобразіть рух повітря в антициклоні.
VI. Організація домашнього завдання
1. Опрацювати текст §38.
VII. Підсумок уроку
1. Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?
2. Що найбільше вас зацікавило із вивченої теми?




Конспект уроку:Робітничі професії галузей виробництва і первинної переробки продукції сільського господарств


Мета:
закріпити знання про робітничі професії галузей виробництва і первинної переробки продукції сільського господарства; 
  розвивати пам'ять, мислення;
формувати інтерес до професій переробних галузей продукції рослинництва і тваринництва; виховувати почуття прекрасного, культуру праці.
Основні поняття: професія, продукція рослинництва і тваринництва.
Міжпрсдметні зв'язки: біологія.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати навчальної діяльності
Учні характеризують професії хлібороба та переробних галузей продукції рослинництва і тваринництва; описують важливість професій науково-дослідницької, раціоналізаторської та селекційної спрямованості.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організаційна частина
ІI. Актуалізація знань і мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Вибір професії — вирішальний вибір
Вибір професії — вирішальний вибір. Юність — чудова пора
в житті людини. Це час для роздумів про майбутнє, планування
і визначення перспектив власного життя. Що чекає на хлопців та дів-
чат за порогом юності? Від чого залежить життєвий успіх? Як знайти
себе в цьому світі? Ці запитання задає собі кожний випускник школи. 
Усі професії можна умовно поділити на п'ять класів. 
1. Професії типу «Людина — Природа», коли фахівець працює з природними об'єктами: рослинами, тваринами, мікроорганізмами (наприклад, агроном, ветеринарний лікар, еколог тощо).
2. Професії типу «Людина — Техніка»: спеціаліст працює з тенікою, технічними системами, енергією, різними матеріалами і речовинами (наприклад, інженер, радіотехнік, монтажник конструкцій, токар, слюсар тощо).
3. Професії типу «Людина — Людина», коли фахівець працює перш за все з людьми, групами, колективами (педагог, лікар, журналіст, юрист, медична сестра тощо)
Професії типу «Людина — Знакова система» — представник цієї професії має справу з обробкою інформації у вигляді умовних знаків, цифр, букв, штучних і природних мов (наприклад, оператор, програміст, перекладач, лінгвіст, бухгалтер тощо). 5. Професії типу «Людина — Художній образ» — це перш за все професії, пов'язані зі створенням і відтворенням різних художніх образів, їх елементів, частин (наприклад, художник, дизайнер, журналіст, візажист тощо).
При виборі професії важливо знати зміст праці, що конкретно доведеться робити професіоналу: якими інструментами і засобами праці він користуватиметься, у яких умовах працюватиме. Відомо, що найбільша стійкість професійного вибору і найбільше задоволення від обраної професії є в тих, хто, обираючи її, добре розумів зміст праці й орієнтувався саме на нього. Людина матиме успіх, буде задоволена своєю роботою, менше втомлюватиметься і збереже своє здоров'я, якщо, обираючи майбутню професію, урахує відповідність своїх інди¬відуальних, особистих якостей, стану здоров'я і вимог професії.
Важливим для кожної людини, безумовно, є питання про те, де можна застосувати отримані знання, де і на скільки затребувана отримана спеціальність, чи легко буде знайти роботу і які ймовірні шляхи кар'єрного росту.

2. Професії типу «Людина — природа»
Обираючи професію, пов'язану з використанням природних ресурсів, людина бере на себе відповідальність за розвиток і майбутнє того, що нас оточує, за життя наступних поколінь.
1. Професії, пов'язані з дослідженням і освоєнням природи, впливають на її процеси, вимагаючи наявності психофізіологічних і особистих якостей у людини. Як і для будь-якої професії, визначальними в роботі з природними ресурсами є успішність діяльності, інтерес до роботи і працьовитість, відповідальність і наполегливість в досягненні мети. У цих професіях частіше, ніж у інших, потрібні такі якості, як передбачення і прогнозування майбутніх результатів, готовність працювати в несприятливих погодних умовах, наодинці або в команді з декількох чоловік. Тому професії цього напрямку добре підходять людям замкнутим і неемоційним, тим, хто не потребує нових вражень,.подій

Найнопулярніші професії паступного десятиріччя
Еколог
Це справжні цілителі довколишнього середовища. Нове робота еколога — вивчення стану землі, води і повітря, аналіз відходів виробництва на рослин, тварин і людину.
Зараз без екологічної експертизи не можна ані побудувати ловий будинок, ані прокласти нову дорогу, ані відкрити ф; чи завод. Жодне підприємство не може функціонувати без екологів. Адже підприємству вигідніше запобігти забрудненню колишнього середовища, аніж потім виплачувати лікарняні с бітникам і штрафи екологічним службам.
Біотехнолог
Це люди, які при допомозі живих організмів та їх компоне генів, ферментів, білків — створюють те, чого раніше навіть не і ло у природі: абсолютно нові організми, рослини і продукти
Біотехнологія — це генна інженерія і навіть клонування організмів.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Які професії переробних галузей продукції рослинництва чи тва¬ринництва ви знаєте?

V. Підсумки уроку
1. Рефлексія із застосуванням інтерактивного прийому «Мікрофон»
Запитання
Що сподобалось чи не сподобалось на цьому занятті? Чи дізнались про щось нове, цікаве?
• Чого навчились?
• Що очікували від себе та інших?
• Яких результатів досягли?
• Що вдалось, а що ні?
• Чи взяли із цього заняття щось корисне для себе?
• Чи застосовуватимете набуті знання в майбутній практичній ді¬яльності?
2. Оцінювання навчальних досягнень. 
її Контроль за прибиранням робочих МІСЦЬ.

VI. Домашнє завдання
Повторити конспект, записаний у зошиті.














Тема: Будова літосфери, її властивості. Літосферні плити (6 клас. Географія)


Мета: формувати первинні знання про літосферні плити та види руху літосферних плит; ознайомити з гіпотезами про походження материків і океанів; удосконалювати вміння працювати з тематичними картами та схемами атласу і підручника; розвивати аналітичне та просторове мислення; виховувати уважність, охайність.
Обладнання: карти та схеми атласу, підручники, підготовлені вирізки з карти світу, карта «Будова земної кори», геохронологічна таблиця.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть називати ознаки поняття «літосфера», за картою знаходити основні літосфері плити та пояснювати причини їхніх рухів.



ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Взаємоопитування (робота в парах)
Учні обмінюються запитаннями, підготовленими вдома.
Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор»
Учитель проводить бесіду за питаннями, всі учні піднімають картки:
зелені — «відповідь знаю»;
червоні — «складно відповісти».
Запитання
У чому полягають відмінності в будові материкової та океанічної земної кори?
До якого шару Землі належить астеносфера? У чому полягає відмінність речовини астеносфери від речовини мантії?
У який спосіб учені визначили різнорідність шарів земної кори?
Як ви вважаєте, чи завжди поверхня Землі була такою, якою бачать її сучасні люди?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Відстрочена відгадка»
Чи знаєте ви, що жителі однієї з європейських країн — Нідерландів постійно «воюють» з морем, адже значна частина території їхньої країни розташована нижче від рівня моря? Якби працелюбні голландці не захищали свої землі дамбами, то давно б уже були затоплені. Чи бачили ви сліди морського прибою на кримських скелях, що розташовані далеко від берега? Сьогодні на уроці на вас чекає багато самостійних відкриттів, за допомогою яких ви зможете пояснити, чому одні ділянки земної кори піднімаються, а інші опускаються, чому рухаються материки та як змінюються океани, які процеси відбувалися на нашій планеті десятки мільйонів років тому.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Поняття про літосферні плити (робота з атласом, картою «Літосферні плити»)
Літосферні плити — величезні блоки, завтовшки до 100 км, із яких складається земна кора з шаром верхньої мантії. Межі між літосферними плитами проходять по глибоких розломах у земній корі.
Виділяють сім основних плит і кілька менших. До основних належать:
Африканська,
Євразійська,
Тихоокеанська,
Північноамериканська,
Південноамериканська,
Індо-Австралійська,
Антарктична.
До невеликих належить Наска, Кокос, Карибська, Філіппінська та Аравійська плити.
Згідно з науковою теорією, літосферні плити пересуваються відносно одна одної.
Прийом «Проблемне питання»
Джерелом будь-якого руху є енергія. Звідки ж береться енергія, що «примушує» літосферні плити рухатися? Де розташоване джерело цієї енергії?
Учені вважають, що таким джерелом внутрішнє тепло Землі, яке приводить у рух речовину мантії, що, у свою чергу, приводить у рух частини земної кори.
Висновок 1. Літосфера складається з окремих блоків — літосферних плит, що перебувають у постійному русі.

Походження сучасних материків і океанів
Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Спробуйте «пограти в мозаїку» з материками. Візьміть материки із заготовленої ксерокопії карти світу та складіть їх підходящими боками. Які висновки ви можете зробити? Які процеси свідчать про те, що зовнішній вигляд нашої планети продовжує змінюватися і сьогодні?
Рухи літосферних плит змінюють обриси материків. У 1912 р. німецький геофізик Альфред Вегенер сформулював гіпотезу дрейфу материків, припустивши, що в давнину обриси материків були зовсім іншими, ніж зараз. У 1990-х роках було висунуто теорію літосферних плит, яка, спираючись на положення гіпотези Вегенера, стверджувала, що плити повільно (2–5 см на рік) переміщуються астеносферою.
Сотні мільйонів років тому на Землі існував єдиний велетенський материк — Пангея, який був оточений водами океану Панталасса. Рухи літосферних плит призвели до розколу Пангеї на два материки — Лавразію та Гондвану. З часом і вони розпалися на окремі ділянки, які продовжували рухатися та утворили сучасні материки.
Висновок 2. Материки перебувають у постійному русі внаслідок руху літосферних плит, на яких вони розташовані.

Поняття про геологічний час (робота з геохронологічною таблицею)
Говорячи про історію розвитку Землі, учені використовують поняття «геологічний час». Він відбиває послідовність подій, що відбувалися на планеті.
Ера — проміжок часу геологічної історії Землі. Історію розвитку природи Землі умовно поділяють на п’ять ер: архейську, протерозойську, палеозойську, мезозойську, кайнозойську.
Останні три ери поділяються на періоди.
Висновок 3. Геологічний час нашої планети поділено на ери та періоди.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Географічний практикум»
1. За картою літосферних плит в атласі визначте:
а) які літосферні плити рухаються з найбільшою швидкістю;
б) як відносно літосферних плит розташовані епіцентри катастрофічних землетрусів;
в) місця можливої появи нових океанів у результаті подальшого геологічного розвитку нашої планети.
2. За геохронологічною таблицею визначте:
а) які зміни органічного світу відбувалися в мезозойську еру;
б) які етапи горотворення відбувалися в палеозої;
в) як називається сучасний стан горотворення, що відбувається кайнозойську еру.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Заключне слово вчителя
Літосфера складається з великих блоків — літосферних плит, які повільно рухаються астеносферою. Існують різні гіпотези щодо походження материків і океанів. Найбільш достовірною та аргументованою вважають гіпотезу дрейфу материків А. Вегенера, за якою всі сучасні материки утворилися з єдиного давнього материка Пангея. Сучасна теорія руху літосферних плит базується на положеннях гіпотези А. Вегенера і дає можливість передбачити зміни в положенні великих масивів суходолу та океанів у майбутньому. Історія геологічного розвитку Землі відображена в геохронологічній таблиці, в основу будови якої покладено відповідність між геологічною історією Землі, періодами горотворення та розвитком органічного світу.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний текст підручника.
2. Підписати на контурній карті найбільші літосферні плити.
3. Об’єднатися в групи. Групам принести аркуш паперу формату А3, маркери, фломастери.
4. Скласти одне-два проблемних запитання за вивченою темою.





ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

На початку XVI ст. Леонардо да Вінчі, спостерігаючи за проведенням каналів, звернув увагу на те, що в шарах гірських порід, віддалених від моря, трапляються морські мушлі. Він першим висловив ідею про те, що моря і гори в минулому були не там, де зараз їх спостерігають люди, і що гори можуть повільно підійматися з глибин моря, а моря — поглинати сушу. Гіпотеза А. Вегенера про «материки, що плавають», була побудована на ідеї, яка вразила всіх своєю надзвичайністю та простотою водночас. Узагальнивши досягнення різних наук про Землю, Вегенер запропонував визнати за материками здатність переміщатися. Він порівнював материки з айсбергами, що плавають у підкорковій речовині — мантії. Популярність теорії Вегенера була великою. Але з часом інтерес до неї почав згасати. У 60-х рр. ХХ ст. майже забута гіпотеза зазнала відродження та отримала назву нової «глобальної тектоніки», або теорії руху літосферних плит.



УРОК  9 КЛАС

ГЕОГРАФІЯ
ТЕМА :НАЦІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА

Розвивальна та виховна мета: формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, самостійно знаходити причиново-наслідкові зв’язки (робити висновки); узагальнювати та систематизувати; виховувати уважність, зібраність, організова­ність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу.

Опорні та базові поняття: економічна географія, національна економіка, економічний розвиток, валовий внутрішній продукт, індекс людського розвитку



Хід уроку



І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Які види господарської діяльності людей вам відомі?
З якою метою люди здійснюють господарську діяльність?

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ми часто використовуємо поняття «економіка» або «господарство». А чи знаєте ви, що воно означає?
Подивіться навколо себе. Ваш одяг, ваша їжа, школа, місто чи село — це продукт діяльності певних підприємств та організацій, які щось виготовили, побудували, привезли. Та й послуги, що надає вам школа, навчаючи вас, також є господарськими. Відпочиваючи, або лікуючись, ви також користуєтесь послугами різних підрозділів господарства. Усі підприємства, які є в межах країни, прямо або опосередковано пов’язані між собою та утворюють національну економіку. Від того, як працює цей складний механізм, залежить рівень еко­номічного розвитку країни й наше з вами життя.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 Національна економіка
Національна економіка — це історично складена система всіх видів господарської діяльності в межах певної країни.
Національна економіка країни є цілісним організмом, що складається з різних підприємств, галузей і територіальних комплексів.
Ознаки національної економіки («Мозковий штурм»)
Найменшою ланкою національної економіки є підприємство — самостійна господарська одиниця, що спеціалізується на виготовленні певної продукції — товарів або послуг. Підприємства поєднуються в галузі.
Галузь господарства — це сукупність підприємств чи закладів, які виробляють якісно однорідну продукцію чи надають однотипні послуги. Підприємства кожної галузі займаються певним видом економічної діяльності.

2. Економічний розвиток
Економічний розвиток — це зміни національної економіки, що забезпечують зростання добробуту та доходів населення; поліпшення якості життя, підвищення ступеня задоволеності головних потреб усіх членів суспільства.
Кожна країна має певні умови для свого економічного розвитку, які станов­лять її економічний потенціал: природні та трудові ресурси, матеріальні, духовні і культурні цінності. Рівень розвитку національної економіки визначає її положення у світовій економічній системі.

3. Показники економічного розвитку країни
Для визначення ступеня розвитку національної економіки використовують спеціальні показники:

1) Валовий внутрішній продукт (ВВП) — сукупна ринкова вартість кінцевих товарів та послуг підприємств, вироблених за рік на території країни. Під час обчислення ВВП враховують економічну результативність всіх підприємств на території країни — як національних, так і іноземних. Для оцінки економічного розвитку країни обчислюють загальний ВВП та ВВП на душу населення. Різновидом ВВП є ВНП (пояснити різницю).

2) Структура ВВП — співвідношення між основними секторами господар­ської діяльності в країні, їхній внесок у накопечення ВВП. У системі національної економіки є галузі, які виробляють товари (виробнича сфера — промисловість, сільське господарство, будівництво) і галузі, що надають послуги (невиробнича сфера — транспорт, зв’язок, торгівля, освіта, фінанси, охорона здоров’я та ін.). Співвідношення зазначених сфер і галузей та їх рівень розвитку визначають й певний економічний розвиток країни.
Існує кілька методик підрахунку ВВП, тому в міжнародній статистиці значення можуть не збігатися, але вони є співставними.
Для того щоб порівняти ВВП різних країн, простежити динаміку ВВП країни протягом якогось періоду, його розраховують у співставних цінах базисного року.
Як ви вважаєте, що означає співставні ціни? Наприклад, як порівняти ціну молока в ЄС, Україні, Росії, США?
Так, можна обчислити за валютним курсом, а чи завжди він є реальним? В Україні на один долар можна купити 2 л молока, в Росії — 1 л, в Європі й того менше. Таке порівняння називають паритетом купівельної спроможності. Тому ВВП обчислюють у цінах США (найбільша економіка світу, на ринку якої представлено понад 90 % товарів світу). Тобто кількість виробленого в Україні молока ми помножуємо на його ціну в США і додаємо до вартості іншої продукції. За базисний рік приймають 0-й чи 5-й рік десятиріччя, таким чином, можна зіставляти ВВП, незважаючи на інфляцію, стрибки курсів валют тощо.?
Пояснення вчителя з елементами бесіди
На тіньову економіку в Україні, за оцінками окремих експертів, припадає понад 40 % господарської діяльності. Виведення з такого положення дасть нам змогу не тільки збільшити прибутки, але й на рівних співпрацювати з реальними економіками передових країн.
Для визначення ступеня економічного розвитку держави, що ми будемо вивчати пізніше, важливою є структура ВВП, тобто з’ясування, які виробництва яку частку приносять у загальний обсяг. Про це поговоримо на наступному уроці.
Важливим показником є національний дохід (НД) — це чистий прибуток. Його розраховують як ВНП без відрахувань на зношення основних засобів виробництва. НД є більш наочним для відображення реального рівня життя громадян країни в певний час. З точки зору країни важливими є амортизаційні відрахування, оскільки вони є фондом для ремонту старих та закупівлі нових знарядь праці, що в майбутньому дадуть прибуток. Тобто ВВП, ВНП — більш показні для країни в цілому.

3) Індекс людського розвитку (ІЛР) — інтегрований (тобто враховує не один, а декілька значень) показник, що використовується для міждержавного порівняння і вимірювання людського потенціалу досліджуваної території. ІЛР містить очікувану тривалість життя, рівень грамотності населення, рі­вень життя (за ВНП на одну особу), індекс соціально-економічної нерівності, індекс гендерної нерівності, індекс багатовимірної бідності. За показником ІЛР виділяють 4 групи країн.

.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Що таке національна економіка? Назвіть її основні ознаки.
Як ви розумієте зміст поняття «економічний розвиток»? Назвіть показники, що застосовують для визначення рівня економічного розвитку країни.
Коротко розкрийте зміст основних показників економічного розвитку.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Незакінчене речення»
- Національна економіка синонімічна до поняття….
- Містить матеріальне, ….
- Економічне зростання відображує…
- Головним показником економічного розвитку є…
- Для оцінювання рівня життя людей у певній країні розраховують…

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 2.
2. Дізнатися, які підприємства працюють у вашому населеному пункті, яку продукцію вони виготовляють. Установити, чи існують зв’язки між даними підприємствами, навести приклади

Популярные сообщения из этого блога

День спорту 2021